Netherlands

Zalando stelt groeiverwachtingen naar boven bij

Zalando moet na één kwartaal de groeiverwachtingen alweer naar boven bijstellen. Waar de Duitse webwinkel eerst nog een omzetgroei van 24 tot 29 procent verwachtte, gaat het bedrijf nu uit van 26 tot 31 procent. Dit zou neerkomen op maar liefst 10 miljard extra omzet.

ZUMAPRESS.com

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retail aan de Nyenrode Business Universiteit, legt uit hoe dit kan. 'Door de lockdown heeft Zalando een enorme impuls gekregen en dat zie je terug in de cijfers. Dat geldt ook voor andere webwinkels, maar wat Zalando zo goed doet is dat ze zich ontwikkelen tot een platform met zowel een grote aantrekkingskracht voor aanbieders als consumenten.'

Luister terug | Opnieuw records internetverkopen

In het verleden maakte de Duitse webwinkel jaren achtereen geen winst. Volgens Koelemeijer komt dit mede doordat een online verkoopplatform een moeilijk businessmodel heeft om winst mee te maken. 'Inmiddels is het bedrijf zo groot geworden dat dit niet meer uitmaakt. Daarnaast is Zalando heel bekwaam geworden in het terugbrengen van het aantal retourzendingen. Dat komt door goed advies over producten, maar ook doordat klanten steeds meer gewend raken aan het doen van online aankopen en minder de behoefte hebben om veel terug te sturen.'

Startpunt

Zalando vormt steeds vaker het startpunt voor online shoppers. Winkels als C&A en Wehkamp sloten zich daarom aan bij het platform. 'Zo breiden deze winkels hun klantenkring uit en voorkomen ze dat ze online niet worden gezien', zegt Koelemeijer. Ze denkt dat de toenemende winst van de webwinkel geen tijdelijk effect is van de coronacrisis, maar dat online consumptie ook daarna populair zal blijven. 'Mensen hebben geleerd hoe gemakkelijk het is om online te bestellen. Je kunt nu via zoveel verschillende kanalen producten kopen en inspiratie opdoen. Consumenten raken eraan gewend dat ze overal terecht kunnen.'

Football news:

De Spaanse fan gaat al sinds 1979 naar de wedstrijden van het nationale team. Hij kwam naar de Euro met de beroemde drum (hij zou het hebben verloren tijdens de lockdown)
Ronaldo verwijderde de gesponsorde Coca-Cola op een persconferentie. Cristiano is sterk tegen suiker-maakt er zelfs geen reclame voor
Zweden voorwaarts Isak: ik zou graag wat meer bezit hebben. Maar we zijn blij met het punt
Luis Enrique: Spanje probeerde kansen te creëren, maar het veld was niet de beste. Spelers klaagden
Laporte op Morata ' s blunder: hij zal de mond van iedereen te sluiten door het scoren van drie doelpunten in de volgende wedstrijd
Messi scoorde uit Chili ' s vrije trap. Hij werd de recordhouder van Argentinië voor doelpunten in officiële wedstrijden
Spanje scoorde 2 schoten op doel in de 2e helft tegen Zweden-beide na 89 minuten