Spoorbeheerder ProRail heeft de opknapbeurt aan het spoor van de Willemsspoortunnel in Rotterdam zondag afgerond. De treinverbinding onder het centrum van de stad en de Nieuwe Maas kan nu zeker tot 2023 mee.

In 2020 zijn onder meer spoorstaven en dwarsliggers vervangen. Over het spoor rijden personen- en goederentreinen van Rotterdam Centraal naar Rotterdam-Zuid. Ook de hogesnelheidslijn loopt door de tunnel.

Aannemer VolkerRail verving vorig jaar kilometers aan spoorstaven. Ook werden er zeker twintigduizend bouten losgedraaid en elders herbevestigd. Dat gebeurde toen het treinverkeer voor een groot deel stillag in verband met de coronamaatregelen.

In november werden tijdens een grote buitendienststelling op een van de vier sporen in de tunnel vierduizend houten dwarsliggers vervangen door betonnen en kunststof exemplaren. Het afgelopen weekend zijn de laatste dwarsliggers geplaatst.

De nieuwe exemplaren gaan langer mee, zo laat ProRail maandag weten. Een kunststof dwarsligger is lichter dan de betonnen variant. Hierdoor wordt de grond onder de tunnel minder zwaar belast. De spoorbeheerder laat weten dat andere sporen in 2023 worden opgeknapt.