logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo
star Bookmark: Tag Tag Tag Tag Tag
Netherlands

Poh wat een verrassing: ‘Snelwegen zijn een stuk gevaarlijker geworden’

Al jaren neemt het aantal politietoezichten en controles af op de snelwegen, voor veel mensen die net even wat harder willen rijden klinkt dit heel fijn. Toch is de uitwerking van dit beleid nadelig, het aantal ongelukken is namelijk toegenomen. Snelwegen zijn een stuk gevaarlijker geworden daarmee. Daar komt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid mee aan. 

Het aantal ongelukken is de afgelopen vijf jaar verdubbeld, een schokkende bevinding dus. Men rijdt steeds risicovoller in Nederland, waardoor ongelukken steeds normaler lijken te worden. Ook neemt het aantal verkeersdoden hierdoor ook alleen maar toe.

Volgens de stichting zijn de belangrijkste oorzaken het te hard rijden en afleiding. Tegenwoordig is de massamens bijna niet meer in staat om een pingeltje op zijn telefoon te negeren en zich te focussen op de weg. Ook gaan onderzoekers ervan uit dat de veranderde rol van de politie ook meespeelt.

De politie houdt minder toezicht op het rijgedrag van automobilisten, wat er dus voor zorgt dat debielen op weg minder snel worden ‘gecorrigeerd’. De politie heeft op dit moment meer de focus liggen op de opsporing van criminelen in het verkeer dan het rijgedrag van de normale burgers. Helaas zijn er genoeg mensen die deze opvoedende rol van de politie nog hard nodig hebben, immers is het aantal ongelukken verdubbeld. De stichting is geschrokken van deze ontwikkeling.

“Handhaving op snelwegen is absoluut noodzakelijk, maar heeft jarenlang geen prioriteit gehad”, zegt Van der Knaap. “Als je de snelwegen veiliger wilt maken, zullen het aantal controles en het niveau van toezicht echt omhoog moeten.”

Moet de politie weer meer gaan controleren? Kunnen we de ‘vrijheid’ op de weg inderdaad niet aan?

Themes
ICO