Netherlands

Nederlandse bedrijven vallen vaker ten prooi aan het buitenland

Onze bedrijven vallen steeds vaker ten prooi aan buitenlandse kopers. Belangrijke reden zijn de lagere prijzen vergeleken met het buitenland. Maar ook ondernemers zelf voelen er meer en meer voor om hun bedrijf van de hand te doen aan een koper buiten onze landsgrenzen, blijkt uit navraag van BNR bij verschillende overnamespecialisten.

Nederlandse bedrijven zijn aanzienlijk goedkoper dan bedrijven in de landen om ons heen, zegt Floyd Plettenberg, CEO van overnameplatform Dealsuite. 'Dat geldt voor het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Maar vooral het verschil met Duitsland is met 10 tot 20 procent significant.' Voor buitenlandse kopers is het daarom aantrekkelijk om in onze bedrijven te investeren. Inmiddels wordt bijna 40 procent van de Nederlandse ondernemingen internationaal aangeboden. Twee jaar geleden keek nog amper een kwart van de ondernemers buiten de landsgrenzen, blijkt uit cijfers van het overnameplatform.

Luister terug | Screen preventief bij Chinese overnames

Wat daarbij helpt is dat niet-Nederlandse kopers in de regel een hogere prijs betalen, bevestigt overnamebemiddelaar Marktlink, die ook een toegenomen interesse van buiten ons land ziet. 'Vijf jaar geleden zagen we bij 5 procent van onze transacties dat er een buitenlandse koper was, nu zien we dat in ruim 30 procent van de gevallen', zegt Marktlink-partner Tim van der Meer.

Minder weerstand

Deze kopers zien zo'n overname als een manier om hun eigen succes en groei te versnellen. Maar ook onder Nederlandse ondernemers neemt de weerstand tegen overnames door buitenlandse partijen af. Had een jaar geleden ruim de helft van de mkb-bedrijven geen interesse in de verkoop aan het buitenland, intussen is dat gedaald naar minder dan een kwart, blijkt uit een nieuw onderzoek van Marktlink.

Luister terug | Wees niet naïef met overnames door Chinese sprinkhanen

Voor haast elk bedrijf met meer dan 10 miljoen euro omzet is inmiddels interesse vanuit het buitenland, zegt Floyd Plettenberg van Dealsuite. 'Als je dat weet zou je gek zijn als je niet overweegt om het aan het buitenland te verkopen.' Die toegenomen interesse komt ook doordat kopers beter weten met wie ze zaken doen. 'Kijk bijvoorbeeld naar jaarverslagen. Dat waren ooit slecht ingescande kopietjes. Nu leveren bedrijven financiële data aan in een consistent format', zegt Jeroen Valk, hoofd van de afdeling fusies en overnames bij EY.

Een zakenman met een stapel van honderd eurobiljetten
Een zakenman met een stapel van honderd eurobiljettenANP XTRA/LEX VAN LIESHOUT

Football news:

Laporta bij de verkiezingen: om Messi te laten blijven, moet de president zo snel mogelijk verschijnen. Het uitstel doet slechts
Schalke en Ajax zijn overeengekomen om Huntelaar
Zidane over de kritiek: het maakt niet uit of ik moe ben of niet. Niet alleen werkt de coach, er is veel achter de club
Barcelona om Messi ' s schorsing voor het slaan van atletische speler op het hoofd aan te vechten
Wenger op Ozil in Fenerbahce: hij heeft een warme omgeving nodig. Hij kiest altijd de juiste beslissing in het spel, en dit is briljant
Het bedrijf van Til Schweiger maakte een suikerdocumentaire over Schweinsteiger: geen enkele hot topic en helemaal geen Lama
Het is moeilijk om in het echte leven te spelen. Er is veel competitie hier, maar het is niet de schuld van de coach