Netherlands

Mes in ov: 10 procent dienstregeling verdwijnt

Het openbaar vervoer staat zwaar onder druk en zal volgend jaar 10 procent in de bestaande dienstregeling moeten snijden om financieel overeind te blijven. Dat zeggen branchevereniging OV-NL en verschillende ov-bedrijven tegen BNR. Nu al lijdt het ov vanwege de coronacrisis 500 miljoen euro verlies.

Rustige ochtendspits op station Den Haag Centraal.
Rustige ochtendspits op station Den Haag Centraal.ANP Robin van Lonkhuijsen

Branchevereniging OV-NL verwacht dat de reizigers na de coronacrisis niet allemaal terug zullen keren naar bus, tram, metro of trein. Dat betekent dat het voor de sector dramatische jaar 2020 niet zal worden goedgemaakt. Het wegsnijden van zo'n 10 procent van de dienstregeling moet de sector financieel overeind houden.

Luister terug |

Het gigantische verlies dat in 2020 door het wegblijven van reizigers zal worden geleden, wordt voor 93 procent door de overheid gedekt. Maar de resterende 7 procent - 400 tot 500 miljoen euro - moeten ov-bedrijven zelf ophoesten. De 93 procent dekking door de overheid geldt ook nog in de eerste helft van 2021, maar de ov-sector is er niet gerust op dat deze compensatieregeling ook daarna door wordt getrokken, aangezien er eerst nog verkiezingen zijn.

Thuiswerken

Het reisgedrag zal veranderen omdat een deel van de mensen thuis zal blijven werken. Bedrijven als VodafoneZiggo en ING hebben al aangekondigd dat ze een deel van de medewerkers niet meer op kantoor terug verwachten.

Het verlies en het wegblijven van reizigers noopt de sector dus tot het fors schrappen van ritten. Het verdwijnen van zo’n 10 procent van de dienstregeling baart experts zorgen. Raymond Huisman, mobiliteitsexpert bij adviesbureau Goudappel-Coffeng, vreest dat afschalen van het ov op lange termijn negatieve consequenties zal hebben voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer.

Witte vlekken

Zo bestaat volgens Huisman de kans dat er grote verschillen ontstaan tussen gebieden. De ov-infrastructuur in de steden zou heel sterk kunnen worden, terwijl in minder dichtbevolkte gebieden ‘witte vlekken’ kunnen ontstaan. Dat maakt deze gebieden dan minder goed voor iedereen bereikbaar.

De inkrimping gaat in de breedte van het ov gelden. Busvervoerder Connexxion zegt tegen BNR een inkrimping tussen de 5 en 12 procent te verwachten, afhankelijk van de regio. Het Amsterdamse GVB denkt zo'n 10 procent te gaan snijden in de dienstregeling. Zo zal de metro op de Noord/Zuidlijn bijvoorbeeld nog maar zes in plaats van acht keer per uur gaan rijden.

Vrijdagochtend 27 november in de Ochtendspits

Bas van Werven praat in de Ochtendspits uitgebreid door over het afschalen van het openbaar vervoer. Dat doet hij met Pedro Peters, voorzitter van OV-NL, Bert van Wee, hoogleraar hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, en OV-Ombudsman Bram Hansma. Luister live vanaf 06.00 via bnr.nl/live

Football news:

Messi kan van 4 tot 12 wedstrijden missen als gevolg van diskwalificatie, als zijn schop in de wedstrijd met atletiek wordt erkend als agressie
Clattenburg over de scheidsrechter Van De Liverpool - Manchester United match: hij had moeten wachten in de Manet aflevering, maar ik zou hem niet bekritiseren
Ik legde Messi op het lichaam en hij werd boos en sloeg me in het gezicht. Duidelijke agressie. Athletic forward over red Leo
Messi kan worden gediskwalificeerd voor 2 wedstrijden. De scheidsrechter gaf niet aan dat de Barca forward agressie toonde door de tegenstander op het hoofd te slaan.De aanvaller van Barcelona Lionel Messi kan voor meerdere wedstrijden geschorst worden nadat hij is uitgezonden in de Spaanse Super Cup wedstrijd tegen Athletic. De belangrijkste scheidsrechter van de wedstrijd, Jezus Gil Manzano, toonde de Argentijn een rode kaart in de 120e minuut voor het slaan van de achterkant van het hoofd van striker Asier Villalibre. Messi kreeg zijn eerste rode kaart in 753 wedstrijden in een Blaugrana shirt. De scheidsrechter verwijderde de Argentijn met de hulp van VAR. De maximale straf voor een voetballer bedraagt 4 diskwalificatiewedstrijden. Het is mogelijk als de mededingingscommissie de klap die Messi aan de tegenstander heeft toegebracht als een uiting van agressie beschouwt
Pirlo about 0:2 van Inter: de coach zou de eerste moeten zijn die de schuld op zich neemt. We waren te voorspelbaar. Juventus hoofdcoach Andrea Pirlo deelde zijn gedachten na de nederlaag naar Inter ... We verplaatsten de bal te langzaam. Het gaat nog meer om onze verdedigers, niet om onze middenvelders. We wilden situaties creëren waarin Chiesa of Ramsey tussen de linies kon zitten. Het gebeurde niet omdat we te langzaam en te diep gingen. In feite hebben wij nooit Inter-spelers uit hun posities gehaald. We waren te voorspelbaar. De coach moet altijd eerst de schuld op zich nemen. Als het team niet speelt zoals gepland, betekent het dat het het plan niet begreep. Toen we het eerste doel toegaven, waren we ongeorganiseerd, volgden hun runs niet en werden we gepakt. Sindsdien is de situatie ingewikkelder geworden zei Pirlo
Solskjaer about 0:0 met Liverpool: we verdienden het niet om te winnen. Wij wilden een resultaat bereiken, gezien hun blessures
Het veld is de veiligste plek die we hebben. Liverpool en Manchester United hebben de leadership showdown uitgesteld voor de tweede helft van het seizoen