Netherlands

Coronavirus: supermarkten passen paasreclames aan, topomzet verwacht

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Supermarkten pakken traditiegetrouw uit met Pasen: het assortiment wordt aangevuld met luxeproducten, hun tijdschriften voor de klant staan bol van de speciale recepten en op televisie worden paasspotjes uitgezonden. En toen was daar het coronavirus. Jumbo en Albert Heijn zetten een streep door hun oorspronkelijke paascommercial.

De grootgrutters hadden hun inkopen al maanden geleden gedaan. Paasstokbrood, gekleurde eieren, bergen paaseitjes en gourmetproducten. De gedachte: Pasen vier je samen. 

Maar toen kwam het virus: Pasen vier je dit jaar beperkt samen, hooguit met je geliefde, gezin of een heel naast familielid in de buurt. Premier Rutte riep mensen op om het thuis te vieren. Toch geeft 1 op de 6 mensen aan bij anderen op bezoek te gaan tijdens Pasen, meldt EenVandaag.

Miniatuurvoorbeeld

Lees ook:

Pasen met dichte deuren: horeca heeft succes met bezorgontbijtjes

De paastijdschriften zijn al gedrukt en kunnen niet meer worden aangepast, maar de televisiespotjes zijn dat inmiddels wel. Supermarkten willen voorkomen dat ze een onhandige boodschap de wereld in slingeren, over het vieren van Pasen in een groot gezelschap.

Niet allemaal samen gourmetten

Je wilt als supermarkt niet de indruk wekken dat je lak hebt aan de voorschriften van de overheid om vooral niet met de hele familie te gaan gourmetten. Om die reden heeft Jumbo de paascommercial uit 2019 weer voor de dag gehaald.

Zo zijn de beelden van vorig jaar voorzien van een nieuwe voice-over waarbij naast een 'fijn Pasen', iedereen ook vooral een 'gezond Pasen' wordt gewenst. Gezondheid en Pasen, dat is iets dat we niet eerder hebben gezien.

Jumbo wenst de consument een 'gezond Pasen'

Het televisiespotje van dit jaar is aangepast op het coronavirus

Ook de Albert Heijn-reclame was al vóór de uitbraak van het coronavirus in Nederland opgenomen. De supermarkt heeft ervoor gekozen de commercial aan te passen aan de omstandigheden. Zo wordt het spotje nu afgesloten met een videogesprek tussen oma en kleinzoon.

Ook Albert Heijn past paascommercial aan

Niet fysiek bij elkaar: oma videobelt met kleinzoon

De supermarkten verwachten deze Pasen een omzet vergelijkbaar met die van kerst. Door de beperkte mogelijkheden die we hebben om de feestdagen in grote kring te vieren, denkt brancheorganisatie CBL dat de consument thuis flink zal uitpakken met paasontbijt of gourmet. 

Vorig jaar deden we samen voor 865 miljoen euro aan boodschappen voor Pasen. Die omzet is jaarlijks lager dan de omzet die de supermarkten met de kerst halen – zo'n 1 miljard euro. Maar dit jaar kan de paasomzet weleens uitkomen op ongeveer hetzelfde bedrag, denkt de brancheorganisatie.

Eerder naar de winkel

"Mensen kunnen niet buiten de deur brunchen en eten, dus moeten alles in de supermarkt kopen. We hopen dat ze flink gaan uitpakken, met asperges en pakketten", zegt CBL-directeur Marc Jansen. Supermarkten riepen consumenten op de paasboodschappen dit jaar eerder in de week te doen. 

Miniatuurvoorbeeld

Lees ook:

FNV: miljoen mensen lopen risico op coronabesmetting op het werk

Hoewel de verwachting is dat mensen dit jaar met Pasen dus meer gaan besteden in de supermarkt, houdt de branche ook rekening met een ander scenario. "Het kan ook zijn dat mensen die thuisblijven het niet grootschalig gaan vieren", zegt Jansen.

Eieren zonder keurmerk

Wie denkt aan Pasen, denkt aan eieren. Maar juist met dat product hadden supermarkten de afgelopen weken moeite om de vraag te kunnen bijbenen. Daardoor worden eieren die normaal gesproken geen keurmerk krijgen, nu wel in een keurmerkdoos verkocht. "Maar er zal altijd duidelijk op vermeld staan dat de eieren bijvoorbeeld geen scharreleieren zijn", verzekert Jansen. 

Football news:

De locomotief is een campagne begonnen om hem een brief Pavlovitsj te schrijven! Vandaag verlaat de coach de club
Zorg voor Semed van Barca zou een vergissing zijn. Ouderling over de Catalaanse verdediger
De ervaring van Bazhenov en Sabitov zal nuttig zijn voor Olympus-Dolgoprudny. Bilyaletdinov over de nieuwe club
Alaba praat met Bayern over een nieuw contract: we hebben geen deadline. Terwijl alles rustig is
Kaloshin keerde terug naar Akhmat na een lening bij torpedo
Juve wil dat Barcelona Alenya, Puig of Trinkau opneemt in de deal voor Pjanic
Edgaras Jankauskas: MLS betaalt voor de naam, niet voor wat je op het veld doet