Netherlands

ACM ondanks zorgen akkoord met glasvezelproject KPN en APG

Foto: ANP

De samenwerking tussen KPN en pensioenuitvoerder APG bij het uitbreiden van het glasvezelnetwerk levert geen beperkingen voor de vrije concurrentie op. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder geeft dan ook toestemming voor het gezamenlijke bedrijf dat de twee op willen richten voor investeringen in glasvezel, ondanks zorgen die rivalen van KPN hadden geuit.

KPN maakte in maart bekend dat de pensioenuitvoerder voor ambtenarenfonds ABP het telecombedrijf financieel helpt om sneller dorpen en kleine woonkernen op glasvezel aan te sluiten. Dit gebeurt via een bedrijf dat voor de ene helft in handen is van APG en voor de andere helft in handen van KPN. Het samenwerkingsverband investeert ruim 1 miljard euro in de aanleg van glasvezel, dat sneller internet mogelijk maakt.

Verschillende concurrenten van KPN gaven na de bekendmaking bij de ACM aan zorgen te hebben over het project. Ze vreesden voor hun kansen om nog goed te kunnen concurreren op de Nederlandse glasvezelmarkt, waar KPN nu al de grootste speler is.

De ACM meldt tevreden te zijn dat het toekomstige netwerk wordt opengesteld voor andere telecomproviders. Daarbij is het wel zaak dat KPN concurrenten eerlijke voorwaarden stelt voor het gebruik van zijn glasvezelnetwerk, benadrukt de toezichthouder.

Football news:

Smertin herinnert zich Euro 2004: hij vocht bijna in de gewrichten, verdedigde tegen de jonge Cristiano en begreep de opwinding van de brug
We zouden geen football snobs moeten zijn. In wedstrijden met topteams is diversiteit belangrijk
Leonid Slutsky: ik ben er nog steeds zeker van dat het Finse nationale team de outsider van onze groep is. Ze hadden veel geluk tegen Denemarken
Ik ben geen racist. Arnautovic verontschuldigde zich voor het beledigen van de speelsters van het nationale team van Noord-Macedonië
Gary Lineker: Mbappe is een ster van wereldklasse, hij zal Ronaldo vervangen, maar Messi niet. Leo doet dingen die anderen niet in staat zijn
De Spaanse fan gaat al sinds 1979 naar de wedstrijden van het nationale team. Hij kwam naar de Euro met de beroemde drum (hij zou het hebben verloren tijdens de lockdown)
Ronaldo verwijderde de gesponsorde Coca-Cola op een persconferentie. Cristiano is sterk tegen suiker-maakt er zelfs geen reclame voor