Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Vuile vrachtauto blijft favoriet ten opzichte van goederentrein en boot

Door onze economieredactie

Ruim drie kwart van de goederen in de Europese Unie wordt vervoerd over de weg, met vrachtwagens dus. Europese plannen om CO2 te besparen door goederenvervoer te verplaatsen naar boot of trein hebben nog weinig effect. De vrachtwagen blijft snel en goedkoop, constateert de Europese Rekenkamer.

De Europese Commissie is veel te optimistisch over het terugdringen van de CO2-uitstoot door het goederenvervoer te verduurzamen, vindt de Europese Rekenkamer.

Dat wil Europa bijvoorbeeld doen door te zorgen dat een groot deel van het vervoer per binnenvaartschip of trein kan en dat dan gemakkelijk geswitcht kan worden naar de vrachtwagen, voor het eerste of laatste deel van het transport. Maar het hele transport met de vrachtwagen doen, blijft vaak de voorkeur genieten omdat dat het snelst en goedkoopst is en ook veel flexibiliteit biedt.

Volgens de Rekenkamer hebben EU-subsidies van 1,1 miljard euro om dat switchen te bevorderen weinig veranderd aan de manier van vervoer. "Er zijn tonnen aan ambitie, maar die zijn ver verwijderd van de realiteit", zegt Annemie Turtelboom van de Rekenkamer.

Volgens de Rekenkamer zitten sommige EU-regels transport via spoor en binnenvaart behoorlijk in de weg. Zo moet een treinmachinist bij de grensovergang vaak gewisseld worden, omdat een machinist de landstaal moet spreken. Ook moeten goederentreinen vaak passagierstreinen laten voorgaan.