Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Spitsheffing voorlopig van de baan: NS moet eerst andere wegen bewandelen

Door onze economieredactie

De NS mag in de toekomst alleen een hoger tarief in de spits vragen als andere opties om te spits te verlichten niet werken. Dat staat in het nieuwe contract dat de spoorvervoerder voor de komende jaren sluit. Een spitsheffing van 2,50 euro is daardoor op korte termijn van de baan.

Over de voorgenomen spitsheffing was veel ophef: reizigers zouden tot 2,50 euro meer gaan betalen voor een treinkaartje in de spits, terwijl niet iedereen een trein eerder of later kan nemen.

De heffing zou gaan gelden voor zo'n 5 procent van de reizigers. Voor 80 procent van de treinreizen zou het kaartje goedkoper worden. Het doel van de spitsheffing was om reizigers over de dag te spreiden.

Nu moet de NS eerst aantonen dat het niet is gelukt om de spits te verlichten. Bijvoorbeeld door het aantal zitplaatsen uit te breiden of om de dienstregeling aan te passen. Dat staat in de nieuwe hoofdrailnetconcessie die vanaf 2025 ingaat.

Ook moet de NS eerst proberen mensen uit de spits te halen door kaartjes in de daluren juist goedkoper te maken. Pas als die opties niet effectief blijken, mag de NS meer geld vragen voor een kaartje in de spits.

Verder mag de vervoerder niet meer zelf de prijzen aanpassen zonder dat eerst voor te leggen aan het kabinet en de Tweede Kamer. Een aanpassing van de tarieven mag pas vanaf 2026.

Lees meer over:

NS Economie