Hoewel de transitie naar elektrisch rijden in volle gang is, is zelfs de goedkoopste elektrische auto nog altijd erg prijzig. Gelukkig is er een alternatief. Met deze aparte occasion rijd je droog en elektrisch voor een habbekrats.
De goedkoopste EV is de Dacia Spring Electric. Die kost nieuw bijna 22.000 euro. Goedkoop voor een elektrische stadsauto, maar het is nog altijd een flinke smak geld. We hebben een alternatief gevonden voor een fractie van die prijs.
Alternatief voor de elektrische auto
We hebben het over de LEF. De wattes? Goede kans dat je er nog nooit van gehoord hebt. LEF is een driewieler van het Nederlandse bedrijf EV Mobility. Volgens de wet is het officieel een ‘bijzondere bromfiets’, waarmee je dus gewoon de weg op mag. Bijkomend voordeel: iedereen boven de 16 jaar mag ermee rijden. Datzelfde geldt voor deze Renault Twizy.
Het is een éénzitter die van bijna alle gemakken voorzien is. Je zit droog, hij heeft ledverlichting, een digitale display, een USB-aansluiting, 50 liter bagageruimte, cruise control en zelfs een verstelbaar stuur voor een eenvoudige in- en uitstap. Het geheel weegt 100 kilogram en is 2 meter lang, 0,75 meter breed en 1,2 meter hoog. Je wil er overigens niet mee buiten de stad komen, want de topsnelheid ligt op slechts 25 kilometer per uur.
Betaalbare EV-occasion
In de twee achterwielen zitten elektromotoren die een piekvermogen van slechts 1,4 pk. Erg snel zul je dus niet gaan, maar je komt in de stad wel droog van A naar B. Er zijn twee accupakketten om uit te kiezen: een 50 en een 90. Die getallen staan voor de actieradius die de batterijpakketten bieden. Is je accu leeg, dan hang je de LEF aan het stopcontact. Een laadpaal is dus niet nodig.
Als occasion vonden wij een LEF met 90 kilometer range voor slechts 1.750 euro. Dit exemplaar is in 2021 gebouwd en heeft sindsdien 1.065 kilometer gereden. Volgens de aanbieder had de elektrische driewieler een nieuwprijs van 5.300 euro. Nog altijd fors minder dan een echte elektrische auto.
LEF uit productie
Helaas is de LEF niet langer in productie. Fabrikant EV Mobility meldt op zijn site dat de overheid regels veranderd heeft. “Deze regels worden zo aangepast, dat het geen overleven meer is voor ons bedrijf op dit moment.” Oprichter Erik Vegt betreurt dit en probeert nu het product als geheel verkopen aan een andere partij. “Dit is inclusief de voorraden, blueprints, mallen en begeleiding.” Wij hopen dat dit lukt, zodat LEF een tweede kans krijgt.
Dankzij subsidie kost deze elektrische auto minder dan 9.000 euro
Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.