Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Mediahuis wil advertentietak televisie van Talpa overnemen

© Harold Versteeg/ANP

Mediahuis Nederland wil de advertentietak van de televisiestations van Talpa overnemen, zo schrijft het Noordhollands Dagblad vrijdagmiddag.

Deze verkoop zou de bezwaren van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over de voorgenomen fusie tussen RTL en Talpa mogelijk wegnemen, zo hoopt Talpa. De overeenkomst tussen Mediahuis en Talpa moet ‘duidelijkheid brengen naar de markt’, zegt Pim Schmitz, ceo van Talpa Network. Mediahuis zal dan de advertenties en sponsoring verkopen voor de tv-zenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9. Voor zover bekend geldt de overeenkomst niet voor de radiozenders van Talpa (Radio 538, Radio 10, Radio Veronica en SkyRadio).

Door de voorgenomen verkoop blijven er drie partijen over die de advertentiemarkt op de televisie beheren: de Ster (NPO), RTL en Mediahuis. ‘Dat een derde partij advertentieruimte verkoopt van andere zenders is een veel voorkomende praktijk in Nederland. Wij zelf verkopen momenteel bijvoorbeeld advertentieruimte van de BBC’, zegt Schmitz. De overeenkomst zorgt ervoor dat de inkomsten van Talpa en RTL gedeeltelijk afhankelijk zijn van een extern bedrijf. Dat zorgt volgens Schmitz niet voor problemen: ‘In de deal zitten voldoende prikkels om ervoor te zorgen dat beide partijen er goed uitkomen’.

De ACM moet nog reageren op het voorstel. Momenteel buigt de ACM zich over de voorgenomen fusie tussen RTL en Talpa, maar met name adverteerders vreesden dat de gefuseerde commerciële radio- en televisieorganisatie dan een monopoly zou hebben op de advertentiemarkt, naast de Ster.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia