Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Lagere energietarieven koelen inflatie hard af, boodschappen fors duurder

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek bij een eerste raming. Daarmee was de inflatie een stuk lager dan een maand eerder, toen de prijzen in doorsnee 3 procent stegen.

Dat de inflatie zo laag uitvalt, komt vooral door de invloed van de prijzen voor gas en elektriciteit. Die schoten in 2022 nog hard omhoog door zorgen over het aanbod van aardgas nadat Rusland de toevoer daarvan naar Europa grotendeels had afgeknepen. Nu zijn de energieprijzen een stuk lager.

Volgens de Europese meetmethode, die net iets anders is dan die van het CBS, daalden de prijzen zelfs op jaarbasis. Het gaat dan om een afname van 0,3 procent. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning.

Supermarkt

In de supermarkt merken mensen waarschijnlijk nog niet heel veel van de afgenomen inflatie. De prijzen voor voedingsmiddelen, dranken en tabak waren in september nog 10 procent hoger dan een jaar eerder.

De inflatie liep sinds het einde van 2021 al steeds harder op, waarbij de oorlog in Oekraïne sinds februari 2022 voor extra sterke prijsstijgingen zorgde. De gevolgen voor de koopkracht van Nederlanders werden daarmee ook een belangrijk politiek thema. In de aanloop naar de verkiezingen is bestaanszekerheid bijvoorbeeld een belangrijk thema geworden en veel partijen in de Tweede Kamer steunen een extra verhoging van het minimumloon.

Lees ook: Wanneer ben je nu echt rijk? ‘Met twee miljoen ben je tegenwoordig niets’

Winkeliers verkopen minder maar halen hogere omzet

Winkeliers hebben in augustus een hogere omzet behaald, maar verkochten minder. Supermarkten en andere verkopers van voedingsmiddelen zagen de omzet het hardst stijgen.

De gehele detailhandel haalde 5,9 procent meer omzet dan een jaar eerder. Dat komt vooral door de hogere prijzen. Het volume, dus de hoeveelheid spullen of voedingsmiddelen die winkeliers verkochten, daalde met 2,1 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.

Bij de non-foodwinkels stegen de opbrengsten met ruim 4 procent. De omzet nam toe bij schoenenverkopers, meubelzaken en doe-het-zelfwinkels. Maar winkels die consumentenelektronica verkopen, kampten met een daling. Supermarkten en andere winkels in voedingsmiddelen zetten ruim 6 procent meer om, maar verkochten 3,2 procent minder.

Ook online nam de omzet van winkeliers toe. Daarbij waren het vooral voedingsmiddelenzaken, zoals onlinesupermarkten, die hogere opbrengsten behaalden.