Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Hoe kom je aan een tafel in een volgeboekt toprestaurant? 100 euro extra betalen

De website, AppointmentTrader, biedt een platform waar kopers en verkopers elkaar kunnen vinden, zonder tussenkomst van het restaurant zelf. Reserveringen worden verkocht per opbod. De site voorspelt aan de hand van eerdere transacties en de drukte in een restaurant een prijspunt. Een Nederlandstalige versie van de site ging vandaag online.

In New York is het concept al een succes. Daar werden het laatste jaar tienduizenden tafeltjes verhandeld, zegt oprichter Jonas Frey (35), een van oorsprong Duitse ondernemer en softwareontwikkelaar die sinds 2018 in de VS woont. In Amsterdam loopt het vooralsnog geen storm, maar de eerste tafeltjes zijn wel verkocht. Restaurant De Kas had de primeur. Dit in lokale groenten gespecialiseerd restaurant sleepte eerder dit jaar zijn eerste Michelinster in de wacht. Hier gingen reserveringen voor gemiddeld 90 euro van de hand. Voor Mr. Porter, een steakhouse op de bovenste verdieping van het hoofdstedelijke W hotel, lagen de prijzen een paar euro hoger.

AMSTERDAM - De eerste gasten voor het diner in sterrenrestaurant De Kas.
AMSTERDAM - De eerste gasten voor het diner in sterrenrestaurant De Kas. (ANP EVERT ELZINGA)

De Kas: 'wij zijn geschrokken'

Een woordvoerder van Mr. Porter reageert verrast op het nieuws. De officemanager van De Kas laat weten dat hun zaak op geen enkele manier geassocieerd wil worden met de handel in reserveringen. ‘Wij zijn hier best wel van geschrokken’, aldus de woordvoerder. ‘We zijn het er niet mee eens dat dit gebeurt en gaan contact opnemen met het bedrijf achter deze site.’

Eigenaar Frey is dergelijke weerstand gewend. ‘In New York heeft elke grote keten ons een sommatie gestuurd om de handel te staken’, aldus Frey. ‘We nemen die serieus, maar ze leiden meestal tot niks.’ Volgens Frey zijn de juridische mogelijkheden van restaurants beperkt. ‘Er is domweg geen wet- of regelgeving rondom restaurantreserveringen.’

Via AppointmentTrader werd volgens Frey voor een paar miljoen euro aan reserveringen verhandeld. Zijn bedrijf krijgt 30% hiervan. Alhoewel het concept voor de hand lijkt te liggen, zegt Frey dat hij veel problemen moest overkomen op weg naar succes. ‘Je moet no-shows voorkomen’, zegt Frey. ‘Als een restaurant een aanbetaling verlangt, garanderen wij dat die betaald wordt. Ook als de koper van de reservering niet komt opdagen.’

Een jaar wachten op een tafeltje, tenzij...

Na het succes in New York heeft de website nu voet aan de grond gekregen in onder meer Miami, Los Angeles en Parijs. De tijd lijkt in Nederland rijp voor het concept. Sinds het einde van de corona-epidemie zijn veel toprestaurants hier strak uitverkocht. Wie ‘s avonds een tafeltje voor twee wil reserveren via de site van De Kas komt de komende vier maanden op een wachtlijst terecht. Daarna is reserveren überhaupt niet mogelijk. Bij het Zwolse restaurant De Librije, een van de twee driesterrenrestaurants die Nederland rijk is, is de komende twaalf maanden online geen plek te vinden.

Wie de juiste contacten heeft, kan wel aanschuiven. Patrick Smit, eigenaar van luxe conciërgeservice Con Questa, weet regelmatig een tafeltje te regelen bij De Kas voor zijn klanten. ‘We hebben goede relaties, wij zijn de eerste die men belt als er iemand uitvalt’. De Kas bevestigt dat het - net als meeste toprestaurants - warme banden onderhoudt met conciërges. ‘Dat gaat niet op basis van geld, maar op een leuke manier’, aldus De Kas. (Wie klant wil worden bij Con Questa betaalt hiervoor overigens minimaal iets minder dan 400 euro per maand.)

'In de Sovjet-Unie kon iedereen een auto krijgen'

De grootste handelaar op AppointmentTrader, op de site bekend als ‘MaternalRecord’, zegt zijn reserveringen 'gewoon' online te boeken. ‘Ik hou een grote spreadsheet bij met tijden wanneer de nieuwe data worden opengezet en boek dan snel tafeltjes’, aldus de handelaar, die anoniem wil blijven. ‘Zo heb ik ook bij De Kas wat tafeltjes geboekt.’

De komst van AppointmentTrader is niet alleen De Kas een doorn in het oog. ‘Wij denken niet dat dit de richting is die de sector uit moet. Uit eten gaan moet democratisch zijn’, zegt Rosemarijn Disseldorp, woordvoerder van Formitable, marktleider op het gebied van reserveringssoftware in Nederland. ‘Op deze manier wordt het een elitedingetje.’ Volgens Disseldorp sparen mensen graag voor een avondje uit in een toprestaurant. ‘Als daar nog eens 100 euro bijkomt voor een reservering, wordt het alleen maar duurder.’ Ook Iens Boswijk, oprichter van restaurantreviewsite Iens.nl, ziet de komst van AppointmentTrader met lede ogen aan. ‘Dit heeft niks meer met uit eten gaan te maken’, zegt Boswijk. ‘Dit gaat alleen maar over geld, geld, geld.’

Restaurants die meedoen krijgen helft van de opbrengst

Frey heeft dergelijke argumenten vaker gehoord. ‘In de Sovjet-Unie kon iedereen een auto krijgen’, zegt Frey. ‘Je moest er alleen jaar voor in de rij staan.’ Volgens hem plaatst verkoop per opbod gewilde plekjes juist binnen bereik van een grote groep. ‘Honderd euro kan iedereen missen’.

Volgens de eigenaar van AppointmentTrader hebben meeste zaken in New York het bestaan van de site inmiddels geaccepteerd. Enkelen hebben het zelfs omarmd. ‘We bieden restaurants een partnerschap. Ze moeten dan de mogelijkheid van het verkopen van reserveringen ergens adverteren.’ In ruil daarvoor krijgt het restaurant de helft van het courtage dat de site rekent.