De meeste mensen kennen het verhaal van de zolderkamer-programmeur die in z’n eentje een app bouwt en vervolgens app-miljardair wordt. Misschien waren dat soort successen er in het begin van het App Store-tijdperk, maar tegenwoordig zit de ontwikkeling van een app heel anders in elkaar. Zo’n beetje alle grote merken of diensten hebben wel een toegewijde app, inclusief duizelingwekkende gebruikscijfers. Daar programmeert een enkele zolderkamer-nerd niet tegenop.
Maar hoe zit de ontwikkeling van grote apps dan wél in elkaar? Is het allemaal superprofessioneel of is er ook nog ergens die ‘zolderkamer-charme’? In onze zoektocht naar een grote en populaire app met ontwikkelaars die bereid waren voor een interview, kwamen wij AutoScout24 tegen. De kans is groot dat jij deze app al op je iPhone hebt staan, want de Nederlandse versie heeft maar liefst 4 miljoen app-downloads. Maar hij wordt in bijna heel Europa gebruikt. AutoScout24 is dan ook een internationaal bedrijf dat in meerdere landen actief is.
Zo werd de app de laatste jaren opgevoerd
Vanuit een vrij bescheiden start in 2012, toen het de allereerste auto-koop-app van Nederland was, heeft AutoScout24 zichzelf voortdurend opnieuw uitgevonden en verbeterd. Wat ooit begon als een eenvoudige online platform voor auto’s, is nu uitgegroeid tot een robuuste, gebruiksvriendelijke app met veel meer functies. Niet gek dus dat mensen de app gemiddeld 8 minuten en 10 seconden per bezoek gebruiken.
Volgens Daan Brink, productmanager bij AutoScout24, komt een groot deel van dat succes door de toewijding aan de specifieke behoeften van de gebruiker. Zo werd tijdens de ontwikkeling al snel besloten om een volledig native codebase te gebruiken, wat betekent dat de app specifiek is ontworpen voor de besturingssystemen waar het op draait, zoals iOS dus. Dit in tegenstelling tot sommige andere apps die webviews gebruiken, een techniek waarbij webpagina’s worden weergegeven binnen een app. Het resultaat is een soepelere en snellere gebruikerservaring.
Het ontwikkelproces is in handen van een toegewijd team van ontwikkelaars. Onder leiding van Brink, die sinds anderhalf jaar bij AutoScout24 werkt. Het team is opgesplitst in vier subteams die elk een ander aspect van de app beheren. Zo zijn er aparte teams voor het zoekalgoritme, de acquisitie (het aankoopproces), de dealers en de financieringsmodellen.
Ontwikkeling zo snel als een Ferrari
Het ontwikkelproces is een constant spel van testen en aanpassen, met twee releases per week. Dit biedt het team de flexibiliteit om snel te reageren op feedback van gebruikers en om problemen snel op te lossen, aldus Brink. Waar je bij kleinere apps soms weken op een nieuwe versie moet wachten, zijn er bij AutoScout24 voortdurend nieuwe releases, hoe klein de veranderingen ook zijn. Het fijne hiervan? Blijkt een wijziging niet zo goed uit te pakken, dan is die volgens Brink in een handomdraai weer teruggedraaid. Dat er maar zelden echt informatieve release-notes in de App Store staan, nemen we in dat geval maar voor lief.
Wat de AutoScout24-app ook onderscheidt van veel andere apps op de markt, is de aandacht voor detail en de focus op gebruiksgemak. Voorbeelden die Brink noemt, zijn het ontvangen van push-notificaties over wijzigingen aan een auto die je hebt bewaard en het labelen van auto’s waarvan je de verkoper eerder hebt gecontacteerd. Allemaal kleine handigheidjes die ooit in zo’n wekelijkse release werden toegevoegd.
Nog een unieke functie is de integratie van WhatsApp sinds 2021, wat het contact tussen kopers en verkopers enorm heeft vereenvoudigd. Deze functie bleek een groot succes, met een stijging in gebruik van 2 procent in 2021 naar 31 procent in 2023, zegt Brink. En het jaar is nog niet voorbij!
Een ander belangrijk punt is het geavanceerde zoekalgoritme van de app, dat gebruikers gepersonaliseerde suggesties biedt op basis van hun vorige zoekopdrachten en interacties. Dit helpt gebruikers om de meest relevante resultaten te zien en verbetert de algehele zoekervaring. Recent werd ook een vernieuwde zoekfunctie gelanceerd, waarmee je nog sneller de perfecte auto voor jou vindt.
Ondanks het professionalisme dat vereist is voor de ontwikkeling van een dergelijke populaire app, herkennen we bij AutoScout24 nog steeds de eerder aangestipte zolderkamer-charme. AutoScout24 organiseert bijvoorbeeld regelmatig hackathons, waarbij alle teams van het bedrijf worden uitgedaagd om nieuwe ideeën of functies te pitchen die – mits iedereen potentie ziet – ook daadwerkelijk worden geprogrammeerd (eventueel zelfs op een zolderkamertje, wie weet). Deze creatieve en intensieve aanpak benadrukt de passie en het plezier die nog steeds een grote rol spelen in de ontwikkeling van de app.
Wat gebeurt in de nabije toekomst?
Ondanks de indrukwekkende prestaties zijn ze bij AutoScout24 niet van plan om op hun lauweren te rusten, want het bedrijf is constant op zoek naar manieren om de app te verbeteren en nieuwe functies toe te voegen. Een van de toekomstige ontwikkelingen is bijvoorbeeld de integratie van widgets, onthult Brink. Hiermee krijgen gebruikers vanaf hun beginscherm toegang tot bepaalde app-functies, zonder de app te hoeven openen.
Ook de opkomst van elektrische auto’s is een ontwikkeling waar AutoScout24 rekening mee houdt. Brink licht toe dat het team al werkt aan de integratie van relevante gegevens over elektrische voertuigen, zoals accucapaciteit en oplaadtijden. Door deze informatie op te nemen in hun service, blijft AutoScout24 relevant in een snel veranderende markt en voldoet het platform aan de behoeften van hun gebruikers. De elektrische auto is duidelijk niet alleen de toekomst van mobiliteit, maar ook van AutoScout24.
Problemen met de Apple Car?
Over elektrische auto’s gesproken: hoe zit het eigenlijk met de relatie met Apple? Het bedrijf uit Cupertino heeft dan misschien nog niet zelf een auto, maar het staat erom bekend niet altijd even gemakkelijk te doen tegen ontwikkelaars. Volgens Brink valt dat reuze mee, AutoScout24 heeft zelden problemen gehad met afgekeurde app-updates. Maar soms biedt de ontwikkeling op iOS ook uitdagingen. Een voorbeeld is het verkrijgen van toestemming om push-notificaties te versturen. Zoals je wellicht weet, mag een iOS-app maar één keer toestemming vragen voor het versturen van notificaties. Weigeren gebruikers deze, dan missen ze dus een belangrijke functie van de AutoScout24-app die voor meer gebruiksgemak zorgt.
De AutoScout24-oplossing? Om te voorkomen dat gebruikers het pushnotificatie-verzoek weigeren, toont AutoScout24 eerst een melding vooraf: de zogeheten pre-prompt, die op logische momenten verschijnt. Dat is bijvoorbeeld wanneer een gebruiker een zoekopdracht opslaat. Zegt de gebruiker hier ‘Nee’ op, dan mag de app het op een later tijdstip nog een keer proberen. Maar heeft een gebruiker eenmaal het notificatie-verzoek van iOS geweigerd, dan moet de gebruiker zelf naar de instellingen om het weer aan te passen. En dat gebeurt natuurlijk niet. De pre-prompt maakt het enerzijds transparanter voor gebruikers, maar anderzijds geeft het AutoScout24 meer kansen om consumenten op het juiste moment over te halen. Dit is een aanpak waar Brink erg achter staat.
Nieuwe onderdelen voor de AutoScout24-motor
Een Apple-product dat Brink heel interessant vindt, is de nieuwe Apple Vision Pro. Hoewel deze bril nog moet bewijzen wat het daadwerkelijk kan bijdragen, ziet hij spannende mogelijkheden, vooral met betrekking tot een virtuele showroom. AutoScout24 heeft al een 360-graden weergave in de app, die zich uitstekend zou lenen voor de nieuwe bril van Apple.
Daarnaast houdt AutoScout24 de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie nauwlettend in de gaten. Hoewel het bedrijf nog niet klaar is om de teksten voor hun gebruikers door een ‘AutoGPT’ te laten schrijven, ziet Brink wel de potentie ervan. Een bestaande functie die al een voorproefje geeft van automatiseringen van AI, is de mogelijkheid om een kenteken in te voeren, waarna automatisch alle bijbehorende gegevens van de auto worden geladen. Vanaf daar zou het nog maar een kleine stap zijn om ook een bijpassende verkooptekst te schrijven.
Als afsluiter deelt Brink nog een grappige observatie uit hun gebruikersgegevens: iPhone-gebruikers kopen over het algemeen duurdere auto’s dan Android-gebruikers. Het is maar weer een voorbeeld van de vele nuances en patronen die het team van AutoScout24 ontdekt in hun voortdurende missie om de gebruikerservaring te optimaliseren en het proces van het kopen of verkopen van een auto zo naadloos mogelijk te maken.