Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

De week van Mats Akkerman, waarin hij de verkiezingen presenteert voor BNR: ‘Ik ben een politieke nerd’

Ruim een half jaar werkte Mats Akkerman aan de voorbereiding van de verkiezingsavond, die BNR Nieuwsradio woensdag live uitzond vanuit BBB-bolwerk Overijssel. ‘Toen ik 15 was had ik al interesse in politiek. Mijn eerste politieke herinnering is dat premier Balkenende van een skateboard viel, in 2006.’

Samen met collega Kees Dorresteijn stond Mats Akkermans (28) op de verkiezingsdag vijf uur lang – van zeven tot middernacht - aan de desk om met hoofdpresentator Liesbeth Staat live uitslagen te melden, die toe te lichten aan de hand van historische data over hoe partijen het in het verleden hadden gedaan en de meest opvallende trends te duiden. Hij werkt sinds een jaar als politiek redacteur voor het radiostation.

Waarom kwamen jullie live vanuit het provinciehuis in Zwolle?
‘We hadden op basis van de peilingen al in januari voor deze locatie gekozen omdat we toen al dachten dat de BoerBurgerBeweging daar groot binnen zou komen. We hadden ook al het gevoel dat het CDA - dat daar altijd de grootste was – zou gaan verliezen. Dat is allebei uitgekomen. Maar we hadden natuurlijk niet verwacht dat de BBB daar uiteindelijk 17 zetels zou halen. Het was dus goed dat we juist daar zaten. Lijsttrekker Carla Evers van BBB Overijssel was ook in de zaal. We hebben haar die avond vanaf de borrelvloer de uitzending ingetrokken zodat zij gelijk kon reageren op de uitslag.’

Lijsttrekker Carla Evers van BBB Overijssel was ook in de zaal. We hebben haar die avond vanaf de borrelvloer de uitzending ingetrokken

Is het niet lastig om meteen duiding te geven aan een zo verbijsterende uitslag die niemand verwachtte?
‘Ik zat meteen hoog in mijn adrenaline; de grootste shock van de avond was misschien wel de eerste uitslag – die van Noord-Holland – waarin BBB meteen groter bleek dan de grootste partij daar. Dus toen Overijssel 20 minuten later binnenkwam waren we er wel op voorbereid dat de partij in deze provincie een hele goede score zou gaan halen. Op dat moment was de shock al minder. En het went ook snel. Want we bléven op een gegeven moment maar herhalen: “BBB, is ook hier de grootste”.’

Hoe bereid je je voor op zo’n uitzending?
‘Vorige zomer was al besloten dat ik coördinator werd voor de verkiezingsuitzendingen. Vanaf september was ik al bezig, en eindverantwoordelijk voor álles wat erbij kwam kijken. Van het kiezen van een uitzendlocatie tot aan het verzinnen van de gasten. De redactie regelde vervolgens de uitnodigingen.
Ik vond het leuk dat we senator Ankie Broekers-Knol s’-middags te gast hadden om te vertellen hoe politiek de Eerste Kamer tegenwoordig is geworden. s’-Avonds hadden we commissaris van de koning Andries Heidema, in wiens provincie we te gast waren.

De weken voor de verkiezingsavond stak ik veel tijd in het bestuderen van cijfers uit vorige verkiezingen. Ik had een heel groot excel-bestand gemaakt met cijfers die ik uit Wikipedia had verzameld, zodat ik die allemaal paraat had op de avond zelf. Ik had de uitslagen tot 2007 - dus van de afgelopen vier verkiezen. En ook wie de grootste was in de afgelopen jaren in de provincies en welke partijen in welke provincie mee bestuurden.

Ik ben een politieke nerd. Toen ik 15 was had ik al interesse in politiek. Mijn eerste politieke herinnering is dat premier Balkenende van een skateboard voel, in 2006. Sindsdien volg ik alles zelf. En als ik even niks te doen heb kijk ik op YouTube graag naar oude afleveringen van Andere Tijden en documentaires over de jaren 90; met premier Kok of over de periode Fortuyn.’

Trok de uitzending veel luisteraars?
‘Ik ken de cijfers nog niet, maar ik weet wel dat het vorig jaar - bij de gemeenteraadsverkiezingen - een beetje tegenviel. Vooral omdat de oorlog in de Oekraïne toen net was begonnen – dat nieuws was veel dominanter dan de verkiezingen.
Voor dit jaar hadden we ons als doel gesteld meer mensen te laten luisteren - want er gaat toch wel geld en tijd in zitten - dus er is meer promotie geweest, spotjes op BNR en FD.. Wel weet ik dat de livestream het best bekeken is bij BNR tot nu toe. En de meeste mensen luisteren naar ons in de auto; dus als we op YouTube al goed scoren, is dat een goed eerste teken.’