Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Autofabrikanten vol datahonger: verzamelen zelfs gegevens over sekslevens van eigenaar

Auteur : Jorik Simonides

Nu moderne auto's steeds meer volgestopt worden met sensoren, microfoons en camera's, veranderen auto's in ware datastofzuigers. Auto's verzamelen data over hoe je rijdt, in de basis voor verbeteringen aan de auto. Maar daar stopt het niet, blijkt uit onderzoek van Mozilla Foundation: auto's verzamelen een schat aan data en verkopen die vaak ook weer door. 'Je staat als gemiddelde burger in beginsel kansloos.'

Autofabrikant Nissan spande de kroon en verzamelde zelfs data over de seksuele activiteit van automobilisten.
Autofabrikant Nissan spande de kroon en verzamelde zelfs data over de seksuele activiteit van automobilisten. (Brad Starkey / Unsplash)

Want wie in beroep wil gaan tegen privacybezwaren staat vaak niet sterk, zegt techjurist Lisette Meij in de BNR podcast Nexus. 'Je kan naar de toezichthouder stappen, dan hoop je dat die er binnen enkele jaren wat mee doet.' Dan moeten er wel eerst meer klachten binnenkomen. 'Of je moet heel erg veel geld hebben, wil je er wat van maken.'

Luister ook | Mogen auto's ons seksleven weten?

Mozilla baseerde zich volgens het onderzoek op de gebruikersvoorwaarden van de autofabrikanten. Die gaan vaak erg ver, zo blijkt. Meij snapt wel waarom: 'De ontwikkelingen gaan razendsnel en je wil niet dat je elke maand je klanten moet informeren.' Als fabrikanten al van plan zijn om bepaalde functionaliteit te ontwikkelen, kan het volgens Meij soms aan te raden zijn om klanten daar vast over te informeren.'

Seksleven

Toch kan ze dat voor zaken sommige data die auto's verzamelen, niet plaatsen. 'Dat je auto je route of snelheid bijhoudt, kan ik met mijn hoofd nog wel bij. Sommige auto's verzamelen data over hoe snel je remt, daar is ook wetgeving voor.'

Lees ook | Topman Renault wil dat Tesla stopt met prijzenoorlog

Maar fabrikanten verzamelen nog veel meer data. Daarbij spande Nissan de kroon: volgens Mozilla haalt die fabrikant zelfs gegevens binnen over de seksuele activiteit van de auto-eigenaar. Dát kan Meij niet plaatsen. Daarbij twijfelt ze aan de juridische houdbaarheid van sommige voorwaarden van autofabrikanten. 'Sommige merken zeggen dat je toestemming geeft zodra je in de auto stapt. Dat kan gewoon niet.'

Onduidelijk

Dit onderzoek laat volgens cybersecurity-ondernemer Bert Hubert vooral zien wat fabrikanten eventueel mógen en kúnnen doen met data uit auto's. Wat fabrikanten daarvan ook daadwerkelijk gebruiken, blijft grotendeels onduidelijk. Hubert ziet het vaker gebeuren: 'Bedrijven geven een contract waarin staat dat ze alles van je willen weten en alles van je willen loggen (opslaan van gegevens, red.).'

‘Het kan natuurlijk zijn dat Mercedes of Tesla dit wel in Amerika doen, maar vanwege onze wetgeving niet in Europa’
Lisette Meij, techjurist

Daarnaast wordt het niet helemaal duidelijk of fabrikanten dit alleen in Amerika toepassen, of ook in Europa, waar wetgeving fabrikanten een stuk verder beperkt in hun datagebruik. 'Het kan natuurlijk zijn dat Mercedes of Tesla dit wel in Amerika doen, maar vanwege onze wetgeving niet in Europa', zegt Meij

Lees ook | Nissan roept bijna anderhalf miljoen auto's terug

Dat deze fabrikanten überhaupt inzicht geven in hun datahonger, valt volgens Meij nog wel te prijzen. 'Ik vind het goed dat merken het wel vertellen. Dat moeten ze ook, maar negen van de tien keer gebeurt dat niet.'

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen