Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Ac2ality had hele goede timing én raakt de juiste snaar

Het nieuws kort en begrijpelijk voor jongeren brengen. Daar was in Spanje nog geen kanaal voor. Gabriele Campbell Goméz en Daniele McArena sprongen in 2020 met Ac2ality in dat gat in de markt. Inmiddels bestieren ze het op één na grootste Europese nieuwskanaal op TikTok.

De Brexit was een verwarrende periode, vond Gabriela Campbell Goméz. In de periode waarin de Britten zich terugtrokken uit de Europese Unie regende het nieuwsberichten. Goméz, Spaans van origine, studeerde in die periode in Londen. De losse nieuwtjes begreep ze prima. Maar zien waar in het grotere plaatje het nieuws paste, dat was lastiger. Samen met vriendin Daniela McArena ging ze op zoek naar nieuwsmedia die wel die context gaven én die dat deden op een manier die ook voor jongeren te begrijpen was.

Toen Goméz en McArena zo’n nieuwsmedium niet konden vinden, zijn ze dat in mei 2020 – de Brexit was inmiddels voltrokken – zelf gestart. Eerst op Instagram, waar ze afbeeldingen met tekst plaatsten. Niet lang erna openden ze een kanaal op TikTok: Ac2ality. Dat kanaal, waar nu dagelijks nieuwsvideo’s verschijnen, telt inmiddels 4,3 miljoen volgers en is het op één na grootste Europese nieuwskanaal op TikTok. Alleen The Daily Mail heeft net wat meer volgers (4,5 miljoen). Maar wat interactie met het publiek betreft laat Ac2ality volgens het Britse vakmedium The Fix alle concurrenten achter zich. Niet gek voor een kanaal dat door twee 24-jarigen werd opgericht.

Gat in de Spaanse markt
Hoewel Ac2ality in eerste instantie in het Engels postte, maakten Goméz en McArena al snel de overstap naar het Spaans. ‘We zagen al snel dat er juist in Spanje een gat in de markt zat. Het Engelstalige profiel bestaat nog wel. Er komt in de toekomst misschien een moment dat we dat gaan afstoffen, als we willen gaan uitbreiden. Maar voorlopig blijven we ons op Spanje richten. Ook omdat we na twee jaar tijd investeren nu eindelijk op het punt zijn beland waarop we geld aan het verdienen zijn.’

Dat geld verdient Ac2ality door het aangaan van samenwerkingen: naast de nieuwsvideo’s plaatst het TikTok-medium ook video’s van bedrijven als Amazon Prime Video, McDonalds en Primark. ‘Dat is geen platte reclame. Een tijd geleden zamelde McDonalds bijvoorbeeld geld in voor een goed doel. Daar hebben wij een video bij gemaakt. Verder verdienen we ons geld deels ook met product placement in onze video’s.’

Goméz wijdt het succes van Ac2ality aan een combinatie van goede timing en het raken van een juiste snaar. ‘We zijn begonnen op TikTok toen het platform heel erg in opkomst was en er nog niet veel andere Spaanstalige nieuwsmedia op zaten. We hebben ook veel geluk gehad: na een paar maanden ging één van onze video’s viraal. In één nacht gingen we van 900 naar 50.000 volgers. Als je nu pas begint, kom je er veel minder makkelijk tussen.’

Toch is geluk maar deels een verklaring voor het succes. Anders dan veel andere nieuwsmedia op TikTok spreekt Ac2ality zijn doelgroep – jongeren van 18 tot 24 jaar – aan in hun eigen taal. Zinnen zijn kort, het vocabulaire dat gebruikt wordt past bij de leeftijdsgroep en ingewikkelde woorden zijn uit den boze. De video’s zijn ook hyperkort. ‘Onze script zijn maximaal 200 woorden lang. Onze video’s zijn korter dan een minuut. In die minuut geven we het laatste nieuws over een onderwerp en schetsen we ook de context. Precies waar we zelf behoefte aan hadden toen we begonnen.’

TikTok onder vuur
Media die succes willen hebben op TikTok, moeten volgens Goméz veel tijd doorbrengen op het platform. Alleen dan krijg je het vocabulaire dat jongeren op de app gebruiken pas echt goed in de vingers en kun je ook de laatste trends spotten. Want zeker op een vluchtig medium als TikTok veranderen die razendsnel. Hetzelfde geldt voor de grapjes op het platform: wat de ene moment nog hét geintje van de dag is, is het volgende moment alweer achterhaald. ‘Ik zit zo’n drie uur per dag op de app. Als je het maken van video’s meetelt, loopt het al snel op tot acht uur.’

Een visueel herkenbare stijl en herkenbare formats helpen volgens Goméz ook. Wat dat laatste betreft heeft Ac2ality twee smaken: uitlegvideo’s en video’s waarin vijf dingen over het nieuws van de dag worden besproken. Sinds kort komt daar ook soms een voxpop-video tussendoor. ‘Die gaan meestal over spraakmakende onderwerpen, zoals abortus of een nieuwe wet die transgenders toestaat hun gender op hun paspoort aan te passen.’

Een deel van de video’s van het inmiddels vierkoppige Ac2ality-team verschijnt ook (in aangepaste vorm) op andere kanalen, zoals Instagram en YouTube. Toch blijft TikTok veruit het belangrijkst, wat de vraag oproept of Ac2ality niet bang is dat het sociale netwerk ooit ophoudt of verboden wordt. TikTok ligt immers in een aantal landen onder vuur omdat de Chinese overheid ervan wordt verdacht informatie te verzamelen via de app. ‘Als TikTok verdwijnt, zou dat heel rot zijn voor ons. Maar we zijn er zeker van dat we dit succes zouden kunnen reproduceren. We weten als team zo goed wat er speelt op het gebied van sociale media, dat ik er zeker van ben dat we er bij een nieuw platform ook weer als eerste bij zijn en groot kunnen worden.’