Netherlands

‘Zet content creators in om maatschappelijke kwesties aan te kaarten’

-

Het inzetten van influencers en andere content creators om maatschappelijke kwesties, zoals vaccineren of Covid-19-maatregelen, aan te kaarten bij moeilijk bereikbare online doelgroepen werkt. Tot die conclusie komt Roel Lutkenhaus van de Erasmus Universiteit.

Entertainment-Education (EE) is een communicatiestrategie die gebruikmaakt van populaire media om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. Denk aan een uitzending van de populaire ziekenhuisserie Medisch Centrum West in 1992 die het onderwerp orgaandonatie aansneed. EE is daarmee méér dan een boodschap: het kan mensen aanmoedigen om over gedrag, verantwoordelijkheden en verwachtingen te praten.

Tegenwoordig bereik je niet iedereen meer via traditionele kanalen als radio of tv. Veel doelgroepen, met name jongeren, bewegen zich voornamelijk op internet waar ze in verbinding staan met gelijkgestemden.

Zij bepalen zelf wat ze geloven en vormen daarmee nieuwe ‘moeilijk bereikbare doelgroepen’ die zich op thema’s als vaccinatie of Covid-19-maatregelen roeren.

Lutkenhaus stelt in zijn proefschrift een nieuwe benadering van EE voor waarbij wordt samengewerkt met content creators. Daarnaast heeft hij big data-methoden ontwikkeld om het online medialandschap in kaart te brengen en geschikte content creators te vinden. Content creators kunnen influencers zijn, maar bijvoorbeeld ook sporters, gezondheidsorganisaties of kunstenaars.

Lutkenhaus stelt dat het grootste probleem met de coronacommunicatie is dat de overheid zich vooral richt op het zenden van boodschappen. In het nieuwe medialandschap speelt de burger een veel actievere rol en zou de overheid moeten uitzoeken hoe groepen mensen zich online verhouden tot bepaalde onderwerpen om effectief het gesprek aan te kunnen gaan.

Een aantal organisaties heeft die aanpak al wel goed in de vingers. Een voorbeeld is een campagne van SOA-AIDS Nederland onder jonge vrouwen over het bij je hebben van een condoom. Op YouTube vroegen beauty-influencers aan hun volgers: heb jij een condoom of zak? En waarom eigenlijk wel of niet? Hiermee werd het onderwerp onder de juiste doelgroep aangesneden en de sociale norm van binnenuit bijgesteld.

Football news:

Beta ' s op PSG en Manchester City: ze betalen hun salaris uit olie en gas, niet uit hun inkomen. De voorzitter van de Liga, Javier Tebas, sprak over de invloed van PSG en Manchester City op het wereldvoetbal. De salarissen in het Europese voetbal zijn met 15 procent gestegen als gevolg van het feit dat deze clubs niet betalen uit hun inkomen, maar uit het geld dat zij ontvangen uit olie en gas. Ze hebben meer sponsors dan Real Madrid, Barcelona en Manchester United, maar ze hebben geen eigen merk. Hun salaris is veel hoger dan hun inkomen. Zij moeten gedwongen worden hun salaris te verlagen, want dit wordt een groot probleem voor het Europese voetbal. Hun sponsors dopen zei Tebas
Cherysjev traint niet met Valencia. De club meldde een geval van coronavirus in het team
Vedomosti lanceert een sportwebsite met een focus op de zakelijke kant. De printversie zal ook
De voorzitter. - aan de orde is het gecombineerd debat over de volgende verslagen: Wil je panettone eten? Er is nog veel werk aan de winkel. Maar als ik panettone niet zing, is dat omdat ik het niet verdien. Werkt het team tegen je? Het is een stomme vraag, zei Conte
Marcelo Bielsa: Maradona was een kunstenaar. Hij zal ons idool
De dag zal 2 maanden missen als gevolg van een enkelblessure. Hij is Everton ' s beste assistent ... Everton verdediger Luca Digne heeft zijn enkelbanden verwond tijdens de training. Maandag wordt de Fransman geopereerd, waarna hij onder toezicht van de artsen van de club zal herstellen. Volgens de Franse Voetbalberekeningen zal de dag ongeveer twee maanden duren. Dit seizoen heeft de 27-jarige verdediger 8 Premier League wedstrijden gespeeld voor Everton en 4 assists geleverd. Meer informatie over de statistieken vindt u hier. Dinh heeft 15 assists in de Premier League voor Everton. Alleen Trent en Robertson hebben meer sinds 2018
Raiola op de salarislimiet in het voetbal: zou u de salarissen van Banksy of da Vinci beperken? Infantino wil dat wij Noord-Korea worden.Agent Mino Raiola heeft zich uitgesproken tegen het salarisbeleid in het voetbal. Wanneer de FIFA besluit een salarisplafond in te voeren, betekent dit dat de clubs niet langer in staat zullen zijn hun eigen beslissingen te nemen. Sommige clubs zijn genoteerd op de beurs, zodat de FIFA hen niet kan vertellen hoe ze zaken moeten doen. Het is duidelijk dat de transfermarkt niet meer werkt zoals de FIFA dat wil, omdat spelers hun eigen beslissingen kunnen nemen. Ze zijn een aanwinst in deze sport. Als we het salaris van de spelers beperken, moeten we een plafond invoeren voor alles: overdrachten, salarissen van directeuren. Real Madrid en Barcelona ontvangen miljarden aan inkomsten, moeten ze verplicht worden om de ticketprijzen te beperken? Stel in dit geval een salarisplafond vast voor acteurs, journalisten en kunstenaars. Zou je een salariskorting voor Banksy, Leonardo da Vinci of Rembrandt willen maken? Hoe kun je je talent beperken? Wij leven in een kapitalistische wereld, maar Gianni Infantino wil dat wij Noord-Korea worden. Ik heb geen probleem met Noord-Korea, maar hij kan daar wonen en ik niet, zei Raiola op de Wereldvoetbaltop