Netherlands

Volmer: halveer reclame op publieke omroep in plaats van achtuur-barrière

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

[email protected]
020-30 39 750

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.

Ster-directeur Frank Volmer | ANP

Directeur Frank Volmer van de Ster vindt het reclamevrij maken van de publieke omroep tot 20 uur 's avonds een slecht plan. De beperkte ruimte voor reclame die daardoor over blijft, is alleen voor de grootste adverteerders betaalbaar. Dat voorspelde Volmer vorige week in zijn nieuwjaarstoespraak.

Het is kortom een kwestie van vraag en aanbod: overdag, wanneer het aantal kijkers laag is, is reclame bij de publieke omroep ook voor het midden- en kleinbedrijf te betalen. De nieuwe voornemens rond reclame bij de publieke omroepen prijzen deze groep uit de markt. Mediaminister Slob ziet liever een geheel reclamevrije publieke omroep, maar dat was voor veel partijen een brug te ver.

Volmer zegt in NRC dat hij liever een halvering van de reclamezendtijd (nu tien procent over de hele linie) zou halveren met een verbod op reclame rond kinderprogramma’s. Dat helpt ook de kijker, want na achten zullen die straks juist méér reclame zien.

De Ster verdiende vorig jaar 173 miljoen euro met reclame op de publieke omroep, ongeveer in lijn met voorspellingen. Met topevenementen als het EK Voetbal, de Olympische Spelen en het Eurovisie Songfestival in Nederland zal 2020 volgens de Ster nog betere cijfers opleveren.