Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Vijfdaagse staking streekvervoer begonnen, weinig klachten bij Rover

Een bus passeert wachtende reizigers op het station van Delden tijdens een staking van het streekvervoer en regionaal vervoer.

In het openbaar (streek)vervoer hebben duizenden werknemers het werk neergelegd, meldt vakbond CNV. De bond zegt dat leden zich vanochtend vanaf 97 locaties hebben gemeld om aan de vijfdaagse staking mee te doen.

"In grote delen van het land zijn bussen in de stalling gebleven", zegt Evert Jan van de Mheen van CNV Vakmensen.

Niet alle werknemers doen aan de staking mee, zegt Van de Mheen. "Daar zijn soms verklaarbare redenen voor. We zien bijvoorbeeld dat uitzendkrachten onder druk staan om toch te gaan rijden, omdat het gevolgen kan hebben voor hun contract."

Arriva rijdt in het noorden

Bij het streekvervoer in het hele land wordt de hele werkweek gestaakt. Er wordt actiegevoerd voor een hoger loon. Ook willen actievoerders dat er stappen worden gezet om de werkdruk te verlagen.

Vakbond FNV zei eerder dat de staking vooral in de regio Dordrecht, de Achterhoek en Limburg te voelen zal zijn, waar vervoerders Keolis en Arriva voor een belangrijk deel verantwoordelijk zijn voor het treinverkeer.

Treinen van Arriva rijden wel op trajecten in het noorden van het land. In Groningen en Friesland wordt gewoon volgens de dienstregeling gereden, meldt de vervoerder.

Helft bussen rijdt

Het kan wel drukker zijn in de treinen, doordat er kortere treinen worden ingezet. Ook in Drenthe en Overijssel, op de Vechtdallijnen, rijden treinen volgens de dienstregeling.

Arriva-treinen in de Achterhoek rijden niet. Dat geldt ook voor de treinen van Keolis in het oosten van het land.

De helft van de bussen van de vervoerders waar wordt gestaakt, rijdt vandaag. Dat zegt een woordvoerder van de VWOV, de vertegenwoordiging van vervoersbedrijven tegen persbureau ANP.

Weinig klachten

Reizigersorganisatie Rover zegt tegen het ANP nog niet veel klachten te hebben gehad. De klachten die binnenkomen, gaan vooral over onbetrouwbare of gebrekkige reisinformatie, volgens de organisatie.