Netherlands

Vijf redenen waarom je (niet) een Franse auto moet kopen

Bugatti Chiron
Fotografie Jerome Wassenaar

Zoals de een zweert bij een vakantie in La douce France zo vervloekt de ander die onaardige Fransozen. Haat en liefde liggen dicht bij elkaar en dat is ook bij de auto’s uit dat land. Vaak worden ze opgehemeld maar ook verfoeid om hun onbetrouwbare karakter. Wij geven je vijf redenen waarom je (niet) een Franse auto moet kopen.

Plus: eigenzinnig design

Zo saai en voorspelbaar als Duitse auto’s zijn, zo spannend en sexy is de Franse auto. Vooral als je een occasion of vintage Franse auto zoekt zijn er spannende kandidaten. Zo komt de Godin uit Frankrijk, want dat was de bijnaam van ons allereerste covermodel. Die Citroen DS leek toen en nu nog van een andere planeet te komen en was onvergelijkbaar. Nu met het grote spel van platformdelen en universele turbomotoren onder de kap is het eigenwijze steeds meer verleden tijd. Maar de Fransen hebben een geweldige historie met fantastische modellen. Ga dus op zoek naar een klassiek of gebruikt model want dan kun je nog iets echt Frans kopen. Een eerste Twingo kost bijna niets is zeer ruim en functioneel en al bijna klassiek met een origineel ontwerp. Een C6 is duurder en technisch nogal complex maar wel een bloedmooie grote Citroen. Nog zo’n bijzonder vormgegeven limousine is de al weer bijna vergeten Renault Vel Satis. Of wat dacht je van de allereerste Renault Espace, dat is een echte Franse cult-bus.

Eerste test Citroen DS uit 1956
De Citroen DS als de allereerste auto die Autovisie testte.

Plus: comfort en bijzondere techniek

Fransen schreven historie met baanbrekende automobielen, waaronder dus die DS die met je met zijn veerbollen gerust een zweverig type mag noemen. Dat hydropneumatische veersysteem was zeer innovatief. Ook de Lelijk Eend oftewel de 2CV had een zeer bijzonder onderstel en een geniale constructie die uitmuntte door eenvoud. De Deux Chevaux moest de boer kunnen dienen en over het land kunnen rijden met een mandje eieren achterin zonder dat die braken. De Franse volksauto doorstond de test en leefde vele decennia door als een klassieker in allerlei gedaantes; van Dyane tot Mehari. En wat dacht je van exclusieve merken als Matra, Panhard, MVS of Bugatti? Heel verleidelijk Frans….

Franse auto Citroen C6
Een van de laatste echte Franse limousines: de Citroen C6

Plus: sportieve varianten

Het Franse temperament zie je terug in het rijke hot hatch en GTI-verleden. Het begon met snelle Gordini versies van de Dauphine en R8 en zette zich later voort met hete versies van de Clio. Zo waren er de zestienkleps versies en de gepeperde (inmiddels qua prijs ook) Clio Williams. Maar ook de veel latere RS versies van de Twingo, Clio en Megane zijn niet te versmaden. Daartussen zitten echte witte raven die nauwelijks te vinden en duur zijn. De Megane R26R is zo’n exclusief type, maar betaalbare en zeer goed rijdende karretjes zijn er ook, kijk maar eens naar een Twingo RS. Peugeot heeft een prachtreputatie als het om GTI’s gaat. Natuurlijk heb je de legendarische 205 GTI, maar ook een 306, 309 of 106 waren er als GTI. Stuk voor stuk scherp sturende auto’s met relatief eenvoudige techniek en heel veel beleving. Wil je echt alleen maar lekker sturen in een Franse auto en hoeft luxe niet, kies dan voor de pure Rallye versies. Ook Citroen had enige tijd van die rally-achtige versies. Zoek maar een op Visa Chrono of AX Sport.

peugeot_205_rallye_7
De pure Peugeot 205 rallye

Min: bouwkwaliteit

De vormgeving van de carrosserieën mag dan vaak verleidelijk mooi zijn, de bouwkwaliteit van de Franse auto liet vooral in die bejubelde decennia dat het design hoogtij vierde, vaak te wensen over. Net als wijn had je goede en slechte jaren, sommige bouwjaren waren extreem roest-gevoelig andere weer helemaal nauwelijks. Aan boord zit de sfeer er altijd goed in want het design is meestal verrassend en stijlvol maar de materialen zijn vaak van mindere kwaliteit en niet slijtvast. Bij modernere Citroens en Peugeots zie je de laatste jaren opnieuw een revival van leuk design en is zijn de bouwkwaliteit en materialen van veel hoger niveau dan voorheen. Bovendien zijn die merken weer eigenwijs met bijvoorbeeld de i-cockpit maar ook het exterieur design.

Franse auto
Veel vroege Visa leefden niet lang door de matige bouwkwaliteit

Min: minder tijdloos

Gedurfde en snel wisselende designstijlen hebben als keerzijde dat je zo’n auto niet snel tweedehands koopt omdat hij dan alweer duidelijk door nieuwe modetrends is ingehaald. De duurzaamheid van de gebruikte materialen is minder dan bij de meeste Duitse occasions, dat zie vooral vaak aan versleten interieurs terug. Qua techniek zijn de Franse auto’s al jaren min of meer gelijkwaardig aan de auto’s uit andere landen. Sommige types hebben duidelijk zwakke punten. Kijk onze koopwijzers op deze site er maar eens op na.

Droomoccasion Renault Megane R26 Radicale 008
Deze R26R is zeldzame en begeerlijk, de gewone uitvoeringen oogden snel gedateerd en zie nauwelijks meer.

Football news:

Courtois op 0:0 met Villarreal: een punt is niet genoeg voor Real Madrid. We wilden alle drie na de nederlaag van Atletico
Heb je He Jude gehoord bij de Brentford wedstrijden? 50 jaar geleden, de omroeper draaide op een lied voor zijn geliefde-de fans veranderde het in een volkslied
Inzaghi rond 2:2 met Atalanta: er was een bittere smaak. Inter verdiende om te winnen
Klopp op 3-3 met Brentford: een gekke wedstrijd. Ze gaven Liverpool een gevecht en verdiende een punt, ik respecteer
Sulscher klaagt dat Manchester United minder kans om boetes te verdienen. Hij geeft Klopp de schuld voor niets
Liverpool leidt de Premier League, voor City, Chelsea, Manchester United en Everton met 1 punt. Brighton hebben een spel in reserve
Simeone op 0:1 met Alaves: Atletico was niet snel genoeg. De tegenstander verdiende om te winnen