Netherlands
This article was added by the user Grayson Moore. TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Veel minder kijkers voor finale Songfestival dan vorig jaar in Rotterdam

Ruim drie miljoen mensen hebben zaterdagavond naar de finale van het Eurovisie Songfestival in Turijn gekeken, meldt Stichting KijkOnderzoek. Dat is een stuk minder dan vorig jaar, toen er ruim 5,4 miljoen mensen naar de finale van de editie in Rotterdam keken.

S10, die dit jaar namens Nederland uitkwam met haar lied De Diepte, eindigde op de elfde plek. Bijna vier miljoen Nederlanders keken zaterdagavond naar haar optreden. De vertolking van De Diepte was dan ook het zogenoemde 'piekmoment' van de avond, aldus Stichting KijkOnderzoek. De winst ging dit jaar naar Oekraïne.

Vorig jaar was de best bekeken finale sinds 2002, waarschijnlijk omdat het evenement toen in Rotterdam werd georganiseerd. Jeangu Macrooy vertegenwoordigde Nederland en eindigde als 23e.

Naar de editie van 2014, toen The Common Linnets Nederland vertegenwoordigden en de tweede plaats haalden, keken 5,1 miljoen Nederlanders. De finale van het Eurovisie Songfestival werd in 2019, toen Duncan Laurence ervoor zorgde dat Nederland won, bekeken door 4,4 miljoen kijkers. Dat er dit jaar zo weinig mensen keken, zal waarschijnlijk ook te maken hebben met het gegeven dat al bijna vaststond dat Oekraïne zou winnen.

De finale van het Songfestival, uitgezonden op NPO1, was het best bekeken programma van de zaterdagavond. Daarna volgen het NOS Journaal van 20.00 uur op NPO1 (1,74 miljoen), de voorbeschouwing van het Eurovisie Songfestival op NPO1 (1,47 miljoen) en het NOS Journaal van 18.00 uur op NPO1 (810.000). Het best bekeken RTL-programma van de avond was het RTL Nieuws van 19.30 uur op RTL 4 met 793.000 kijkers, voor SBS was dat Hart van Nederland met 473.000 kijkers.