Netherlands

Veel landen vinden Eurostar belangrijk, maar wie gaat betalen? 

Eurostar, de exploitant van de snelle treinverbinding van Amsterdam en Brussel door de Kanaaltunnel naar Londen, kan de lopende rekeningen bijna niet meer betalen. Sinds het begin van de coronacrisis is het aantal passagiers met 95 procent gedaald. Een faillissement dreigt, zegt een woordvoerder van Eurostar.

Volgens vervoerseconoom Erik Verhoef speelt het het bedrijf parten dat het geen nationale identiteit heeft. "Het hoofdkantoor staat in Londen, maar de belangrijkste aandeelhouder is Frans. En iedereen kijkt natuurlijk het liefst naar de buren bij het betalen van staatssteun."

'Enige alternatief voor vliegen'

Ook Nederland moet overwegen het bedrijf de helpende hand te bieden, vindt PvdA-Europarlementariër Vera Tax. "Als je wil dat je van Amsterdam en Rotterdam naar Londen kunt reizen en groene, duurzame doelstellingen hebt, moet je daar ook je steentje aan bijdragen."

Volgende week zal ze Eurocommissaris Valean vragen om druk op Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk uit te oefenen om het bedrijf te hulp te schieten. "Het is heel erg als Eurostar failliet zou gaan", aldus Tax, "omdat het het enige alternatief is voor korte afstandsvluchten naar Londen."

De druk is sowieso groot, omdat snelle treinverbindingen als de Eurostar die Europese hoofdsteden met elkaar verbinden een belangrijk onderdeel zijn van de Green Deal, de plannen van de Europese Commissie om in 2050 klimaatneutraal te zijn.

Ook Thalys in zwaar weer

"Iedereen wil dat spoorvervoer op de lange termijn in plaats van vliegen gaat komen. De vraag is alleen wie er nu op korte termijn voor deze kosten opdraait", zegt econoom Verhoef. "Het gaat ook om het prestige. Het zou natuurlijk niet van deze tijd zijn als je de Kanaaltunnel ongebruikt zou laten."

Bij een faillissement van Eurostar zou ook het vrachtverkeer op de treinen door de tunnel stilvallen.

Nog voor de coronacrisis begonnen gesprekken tussen Eurostar en Thalys over samenwerking. Maar een woordvoerder van Eurostar waarschuwt dat die gesprekken niet op tijd afgerond kunnen worden. Bovendien verkeert ook Thalys op dit moment in zwaar weer met nog maar een kwart van het aantal passagiers van een jaar geleden.

Football news:

Lehmann op Neuer en Buffon: er is geen sprake van enige vergelijking. Manuel is beter met minstens twee hoofden. Voormalig Duitse doelman Jens Lehmann heeft zich uitgesproken over de vergelijking tussen Manuel Neuer en Gianluigi Buffon. Er is geen sprake van een vergelijking. Manuel is beter met minstens twee hoofden. De Bundesliga, de Premier League en De La Liga zijn sterker dan de Serie A. Nu is het zelfs controversieel dat Italië de beste verdedigers en Keepers heeft, zoals het voorheen was zei Lehmann. De Duitser speelde in de Serie A in het seizoen 1998-99 voor AC Milan. Na slechts zes wedstrijden in een jaar, verhuisde hij naar Borussia Dortmund
Pep op Stadsuitgaven: Manchester United won altijd omdat ze meer uitgeven dan anderen. Barcelona en Real Madrid-ook
Mbappe kan mijn opvolger worden. Ik zie mezelf in zijn spel
Jurgen Klopp: Ik wil geen speler die wil vertrekken als we ons niet kwalificeren voor de Champions League
PSG heeft bereikt de 100 miljoen abonnees merk op sociale media
Fiorentina mag Gattuso uitnodigen in de zomer. De partijen zijn al gecontacteerd
In 2021 wint Spartak niet twee wedstrijden op rij, Krasnodar-in het algemeen 4! Wiens serie mislukkingen zal worden onderbroken?