Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Test: plug-inhybrides veel vervuilender dan fabrikanten beweren

Foto: ANP

Plug-inhybrideauto’s, die gepresenteerd worden als een oplossing voor klimaatproblemen, stoten vaak aanzienlijk meer CO2 uit dan autofabrikanten beweren. Dat meldt Transport & Environment (T&E), een koepelorganisatie die zich inzet voor duurzaam vervoer, na onderzoek van de Oostenrijkse Technische Universiteit Graz.

De onderzoekers deden praktijktests met drie nieuwe plug-inhybrides, een BMW 3 Series, een Peugeot 308 en een Renault Megane. De uitstoot werd gemeten onder verschillende omstandigheden, zowel tijdens stadsgebruik als tijdens veelvoorkomende woon-werkroutes. De accu’s van plug-inhybrides kunnen worden opgeladen via het stopcontact of een laadpaal. De auto heeft ook een verbrandingsmotor aan boord.

Volgens T&E bevestigen de nieuwe tests “zonder enige twijfel” dat beleidsmakers belastingen voor deze auto’s moeten baseren op hun werkelijke vervuiling en zouden moeten stoppen met het subsidiëren van de verkoop ervan. Europese landen geven jaarlijks honderden miljoenen aan subsidies uit voor deze ‘groene’ auto’s.

Volgens de proef is de vervuiling van de BMW drie keer hoger dan de officiële cijfers op typische woon-werkroutes. De Peugeot en de Renault deden het wat beter maar stoten nog steeds veel meer uit dan opgegeven. “Plug-inhybrides worden verkocht als de perfecte combinatie van een batterij voor al uw lokale behoeften en een motor voor lange afstanden. Maar praktijktesten tonen aan dat dit een mythe is”, stelt Anna Krajinska van T&E.