T-Mobile stapt naar de rechter om te eisen dat KPN het uitschakelen van koperlijnen en overzetten van klanten naar glasvezel uitstelt. T-Mobile zegt onvoldoende tijd te hebben om zijn klanten over te zetten en vindt dat KPN dit eerder had moeten aankondigen. KPN is het daar niet mee eens en benadrukt de stap op tijd te hebben gemeld, laat het bedrijf weten na berichtgeving door Telecompaper.

T-Mobile maakt gebruik van het vaste KPN-netwerk om klanten op grote schaal internet te kunnen aanbieden. De provider wil nu dat het uitschakelen van de koperlijnen wordt uitgesteld met twee jaar, want klanten van T-Mobile dreigen de dupe te worden van het besluit van KPN. De tarieven die KPN rekent voor gebruik van zijn glasvezelnet zouden aanzienlijk boven die van de koperlijnen liggen, en dat zou T-Mobile op zijn beurt ook weer dwingen tot tariefverhogingen.

KPN wil begin 2023 voor meer dan 2 miljoen adressen zijn kopernetwerk buiten gebruik stellen. Het gaat om gebieden waar inmiddels glasvezel is aangelegd. Het bedrijf maakte die plannen al in februari 2020 bekend. Een woordvoerder van KPN zegt dat het daarom niet waar is dat KPN te laat is geweest met het werledkundig maken van die plannen.

KPN investeert al een tijd flink in de overgang naar glasvezel, waar veel kosten mee zijn gemoeid. Daarnaast zou het slecht zijn voor het milieu om van de koperlijnen langer dan nodig actief te houden. Glasvezelnetwerken verbruiken volgens KPN maar een fractie van de energie die de kopernetwerken verbruiken.