STER gestart met cookieloos adverteren; analytische NPO-cookies blijven

STER is gestart met cookieloos adverteren. De NPO blijft wel met analytische cookies werken. STER geeft aan gehoor te hebben gegeven aan de behoefte van de bezoekers van de NPO-websites.

STER geeft aan gehoor te hebben gegeven aan de behoefte van de bezoekers van de NPO-websites. Ook de politiek heeft zich geroerd in de disussies over privacy en cookies. De inkooporganisatie van reclamezendtijd bij de NPO stelt dat er succes is geboekt: volgeboekte kwartalen, positieve geluiden en blijk van waardering vanuit de markt én gebruiker.

De NPO gaat wel door met  zogeheten functionele en analytische cookies ten behoeve van metingen omtrent de populariteit van websites. Ook blijven sociale cookies in gebruik, maar adverteerders kunnen er niet meer op inkopen.

Linda Worp, productmanager Online bij STER: "De keuze om volledig over te gaan op online adverteren zonder het achterlaten van cookies is een actie naar aanleiding van het antwoord op de keuze die de consument is gesteld. Het afgelopen jaar konden adverteerders zelf kiezen voor cookieloos adverteren, nu is het nog de enige optie. Met dit beleid kijken we kritisch naar de privacy van de NPO-websitebezoekers en bewegen we mee met de ontwikkelingen op technisch gebied die nu gaande zijn. Denk hierbij aan de browsers die een-voor-een overgaan op het blokkeren van third party cookies. Deze ontwikkelingen op technisch gebied geven ook direct aan waar de toekomst naartoe beweegt."STER stelt verder dat het voor merken is het nog steeds mogelijk om specifiek in te kopen door middel van context-targeting zonder dat de consument onderwerp wordt van profielopbouw of retargeting.

STER werkt met een concept waarin ze middels 888-ondertiteling en Wikipedia alle publieke omroepafleveringen op 'context' - oftewel inhoud - analyseert en biedt daarmee 23 contexten oftewel redactionele omgevingen aan, waarin adverteerders hun campagne op kunnen inzetten. Door middel van deze techniek wordt een talkshow bijvoorbeeld niet standaard op 'informatief' ingedeeld. De context is afhankelijk van de gesprekken - en gasten aan tafel waardoor de ene aflevering binnen de context sport en fitness zou kunnen vallen en de andere aflevering past bij koken en eten. In de klantportal van STER zijn alle campagnedata met betrekking tot impressies, clicks, CTR, completion rate en dergelijke via een dashboard te volgen.

  De technische partners van Ster zijn Ortec | Adscience en Adhese.

www.ster.nl
www.npo.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie