Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Steeds meer bekend over omvang datalek Nederlandse bedrijven, ‘zeker 2 miljoen klanten getroffen’

N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.

Datadiefstal De getroffen bedrijven werkten grotendeels samen met marktonderzoeksbureau Blauw, dat voor klantonderzoek gebruik maakt van software van leverancier Nebu. Blauw wil van Nebu weten welke gegevens precies zijn ontvreemd.

Er wordt steeds meer duidelijk over de omvang van het datalek bij een softwareleverancier van marktonderzoekers. Nadat de NS en VodafoneZiggo de afgelopen dagen al honderdduizenden klanten informeerden over mogelijke diefstal van hun persoonsgegevens, blijken nu ook klantdata van de Nederlandse Golf Federatie, arbodienst ArboNed en vervoersbedrijf Trevvel te zijn gelekt.

Ook zorgverzekeraar CZ en de Vrienden van Amstel Live maakten al bekend getroffen te zijn door het lek. De NOS berekent dat zeker twee miljoen Nederlandse klantgegevens buit zijn gemaakt. Daarbij kan het zijn dat gegevens van één persoon vaker in de database voorkomen, doordat ze bij meerdere bedrijven klant zijn geweest of mee hebben gedaan aan marktonderzoek.

De getroffen bedrijven werkten grotendeels samen met marktonderzoeksbureau Blauw, dat voor klantonderzoek gebruik maakt van software van leverancier Nebu. Volgens Blauw hebben derden bij Nebu toegang gehad tot data die zij voor opdrachtgevers verzamelen en data voor eigen tevredenheidsonderzoek. In een verklaring schrijft Blauw dat de leverancier op 27 maart heeft bevestigd dat er gegevens zijn ontvreemd, maar nog geen duidelijkheid heeft verschaft over welke gegevens precies zijn buitgemaakt.

Kort geding

Het marktonderzoeksbureau heeft inmiddels een kort geding aangespannen tegen Nebu om meer informatie te krijgen over het lek, stelt topman Jos Vink bij persbureau ANP. Het kort geding dient komende dinsdag, tenzij Nebu voor die tijd duidelijkheid verschaft aan Blauw over welke gegevens onderdeel uitmaken van het lek en hoe het heeft kunnen gebeuren. NRC heeft Nebu gevraagd om een reactie.

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft de betrokken partijen om opheldering gevraagd, bevestigt een woordvoerder. „Het gaat om een uitzonderlijke zaak die onze volledige aandacht heeft.” De door de NOS genoemde twee miljoen klantgegevens kan de woordvoerder niet bevestigen, wel spreekt hij van een „heel groot incident”.