Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Spotify passeert grens van 200 miljoen abonnees

Door onze techredactie

Spotify heeft het aantal betalende abonnees in de laatste drie maanden van 2022 zien groeien tot 205 miljoen, meldt het bedrijf dinsdag. De muziekstreamingdienst telde eind vorig jaar in totaal 489 miljoen gratis en betalende luisteraars. Dat komt overeen met 6,5 procent van de wereldbevolking.

Ondanks het grote aantal betalende gebruikers lijdt Spotify nog steeds verlies. Dat komt doordat het bedrijf veel geld uitgeeft om nieuwe luisteraars te trekken met bijvoorbeeld podcasts en luisterboeken.

Daarnaast draagt de muziekdienst ongeveer 70 procent van zijn omzet af aan platenmaatschappijen. Daarbij gaat het om de vergoeding voor de muziek die het platform aanbiedt.

Het kwartaalverlies bedroeg 231 miljoen euro. De groei in het aantal abonnees is wel zichtbaar in de kwartaalomzet. Die steeg met 18 procent op jaarbasis tot bijna 3,2 miljard euro.

Spotify worstelt met de vraag hoe het winstgevend kan worden. De streamingdienst probeert dat bijvoorbeeld met advertenties. De omzet uit reclame steeg afgelopen kwartaal met 14 procent. Dat is positief, omdat veel adverteerders terughoudend zijn met hun uitgaven uit angst voor een recessie.

Spotify overweegt een prijsverhoging

De prijzen van de abonnementen verhogen zou een andere manier zijn om winstgevend te worden. Concurrenten als Apple Music en Amazon Music hebben dat in de afgelopen maanden al gedaan. Spotify-topman Daniel Ek zei eerder al onderzoek te doen naar een eventuele prijsverhoging en die te bespreken met de platenmaatschappijen.

Verder snijdt Spotify in de kosten. Het bedrijf kondigde onlangs aan zo'n 600 van de circa 9.800 banen te schrappen. Daarmee volgt Spotify de massaontslagen bij andere techbedrijven zoals Amazon, Microsoft, Google-moeder Alphabet en Facebook-eigenaar Meta Platforms.