Netherlands

Skiënde kerstmannen en ijspegels aan het plafond: tuincentra is niets te gek

Skiënde en zingende kerstmannen, kerstdorpen met feeërieke verlichting, rendieren en ijspegels aan het plafond. Het kan allemaal niet op in de tuincentra. Maar er wordt in deze kersttijd dan ook héél veel geld verdiend.

Harde cijfers over de omzet van tuincentra in de kerstperiode zijn er niet. Een ding is wel zeker: marktleider Intratuin zag naar eigen zeggen de kerstomzet de afgelopen tien jaar bijna verdubbelen, tot 135 miljoen euro. "Ondanks dat er een economische crisis inzat, waar we natuurlijk ook last van hebben gehad", zegt Intratuin-directeur Peter Paul Kleinbussink.

"Die stijging heeft zich vooral voorgedaan na 2014. Mensen willen het gezellig maken thuis. Er is veel ellende in de wereld en in ons land, mensen trekken zich een beetje terug met het gezin en vrienden. Kerst is daar een mooi moment voor."

Kerstshoppen bij een tuincentrum in Pijnacker ANP

Tuinbranche Nederland schat de kerstomzet van alle tuincentra op ongeveer 300 miljoen euro. "Ook de laatste weken zijn de reacties zeer positief. Ik hoor omzetstijgingen tot wel 20 procent in vergelijking met vorig jaar", zegt Brenda Horstra namens de brancheorganisatie.

Marktonderzoeker GfK is overigens een stuk voorzichtiger over de kerstomzet van tuincentra. GfK heeft een consumentenpanel; daaruit zou blijken dat de tuincentra in 2018 goed waren voor de verkoop van 100 miljoen euro aan kerstbomen en kerstartikelen.

"Bij kerstpullen hangt het er erg van af hoe je een en ander definieert", zegt een onderzoeker van GfK. Reken je bijvoorbeeld kaarsen of kussens tot de categorie kerstartikelen?

Vroeger waren ze er misschien een uurtje, nu zeker twee en een half uur. Beleving heet dat, hè.

Keek een huishouden in de vorige eeuw vaak jaarlijks tegen dezelfde kerstballen aan, in deze tijd kopen veel consumenten ballen met kleuren die in de mode zijn.

Horstra: "Dit jaar zie je veel roze, maar klassiek blijft het grootste thema: rood, groen, rood, goud en zilver." Ook notenkrakers (houten poppetjes) zijn dit kerstseizoen erg gewild. "En alles met natuur, en heel veel verlichting natuurlijk."

Volgens marktonderzoeker GfK kocht vorig jaar 53 procent van de Nederlanders kerstartikelen en/of -bomen. Zo'n 7 procent van de verkopen ging naar internetwinkels.

"Kerstmis is nog niet het belangrijkste seizoen, maar benadert inmiddels wel de omzet van het voorjaar", zegt directeur Peter Paul Kleinbussink van Intratuin (52 vestigingen in Nederland). Kerst is volgens hem inmiddels goed voor zo'n 15 procent van de jaaromzet. "Onze piek in de omzet ligt altijd tussen 6 en 16 december. Daarna gaan de mensen zich bezighouden met het eten."

Restaurants

Wat zich de afgelopen jaren ook enorm heeft ontwikkeld in tuincentra, zijn de restaurants en de lunchrooms. "Horeca wordt steeds belangrijker. Het begon ooit met een zitje om even uit te rusten, daarna kwam het verzoek voor een bakje koffie. Nu zie je complete lunchrooms met soep, broodjes en salades. Zo'n 10 procent van de omzet komt uit horeca."

Het zorgt er volgens Kleinbussink natuurlijk ook voor dat bezoekers langer in het tuincentrum zijn en waarschijnlijk meer geld uitgeven. "Vroeger waren ze er misschien een uurtje, nu zeker twee en een half uur. Beleving heet dat, hè."

Een miniatuur-kerstdorp tussen de bomen en de ballen in een tuincentrum in Pijnacker ANP

Twee luizen in de pels van de tuincentra zijn ketens als Action en Ikea. "Kerst is ontzettend belangrijk voor ons", zegt een woordvoerster van Action. Cijfers wil het bedrijf niet geven.

"Je ziet door de jaren heen wel verschuivingen. Het gaat nu niet meer alleen om specifieke kerstversiering, maar ook om allerlei aanverwante artikelen als plaids, kussens en kaarsen. Mensen willen het thuis gezellig en warm maken. Gezellig tafelen hoort daar ook bij. De dinerkaarsen zijn helemaal terug van weggeweest, net als de kleuren rood, groen en goud."

Ook de adventskalenders zijn volgens het bedrijf enorm populair.

Ikea

"Kerst is natuurlijk bij uitstek een feest dat in de huiselijke kring wordt gevierd", zegt een woordvoerster van Ikea Nederland die eveneens vaag blijft over omzetten. "Daarom hebben we al jaren een uitgebreide collectie met kerstartikelen. En voor de negende keer verkopen we in Nederland ook kerstbomen. Met de kerstbomenactie hopen wij extra klanten te binden."

Opvallend detail: van alle kerstartikelen die Ikea verkoopt, staat inpakpapier onbetwist op één.

Kringloopwinkels

Voor de kringloopwinkels wordt Kerstmis ook steeds belangrijker. "Vanaf januari krijgen we alweer ballen, kunstbomen en andere kerstartikelen binnen. En in november gaan de kerstmarkten dan los. Bij de opening staan soms honderden mensen voor de deur", aldus woordvoerder Leonie Reinders namens de kringloopbedrijven in het NOS Radio 1 Journaal.

Volgens haar zijn veel consumenten uit op tweedehandskerstspullen: "Als je een gebruikt product koopt, is dat echt veel beter voor het milieu dan dat er iets nieuws geproduceerd moet worden."

En mensen komen niet alleen in de kringloopwinkel omdat ze dan duurzaam bezig zijn: "Hier vind je kerstballen voor tien cent. Dat is toch geweldig? En alle artikelen zijn uniek. Er is niets hetzelfde."

Football news:

Bartomeu-Suarez: Ik wil een afscheidswedstrijd organiseren. Barcelona zal altijd uw thuis zijn
Arsenal is geïnteresseerd in Jorginho
PSG weigert Allie te huren vanwege de buitensporige eisen van Tottenham
Lopetegui over Beieren: een dergelijk team is al vele jaren niet meer in Europa geweest. Sevilla hoofdcoach Julen Lopetegui sprak vóór de Europese Super Cup, waar zijn team Bayern München zal spelen. Zo ' n team bestaat al jaren niet meer in Europa. Bayern heeft een coach die veel lof verdient voor de manier waarop hij het team leidde en zich liet zien. Het is erg moeilijk om zijn prestaties te herhalen. Dit team weet precies hoe ze willen spelen, aanvallen en verdedigen, zei Lopetegui
Ronaldo is een beest. Het is ongelooflijk dat hij vecht met Messi, minder begaafd door de natuur
Gotze op de verkeerde beslissing om terug te keren naar Borussia: de dingen gingen niet zoals ik verwachtte
Fans vonden het absoluut sensationeel dat een footballspeler op een trein kon stappen. En deels omdat hij kon lezen. De Noorse uit de Premier League vernietigt mythes