Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Russische brandstof via omweg naar Westen, hogere prijzen aan de pomp verwacht

Auteur : Mark van Harreveld

Rusland verbiedt weliswaar de export van benzine, diesel en stookolie naar landen met een prijsplafond voor Russische olieproducten, via een omweg zal het toch in het Westen terechtkomen. Energiedeskundige Aad Correljé van de TU Delft voorziet prijsstijgingen en verschuivende brandstofstromen. 'Rusland weet niet wat er met de ruwe olie gebeurt die zij aan andere landen verkoopt.'

Rusland verbiedt weliswaar de export van benzine, diesel en stookolie naar landen die het Westerse prijsplafond voor Russische olieproducten, via een omweg zal het toch in het Westen terechtkomen. Dat zegt energiedeskundige Aad Correljé van de TU Delft. 'Rusland weet niet wat er met de ruwe olie gebeurt die zij aan andere landen verkoopt.'
Rusland verbiedt weliswaar de export van benzine, diesel en stookolie naar landen die het Westerse prijsplafond voor Russische olieproducten, via een omweg zal het toch in het Westen terechtkomen. Dat zegt energiedeskundige Aad Correljé van de TU Delft. 'Rusland weet niet wat er met de ruwe olie gebeurt die zij aan andere landen verkoopt.' (Pixabay / Alexander Fox)

In eerste instantie zal het Russische exportverbod tot een verschuiving van de oliestromen leiden. In het Westen gaat de benzine, die we toch nog vanuit Rusland importeerden, wegvallen, en die moet van elders worden aangetrokken. Anderzijds zal Rusland gaan leveren aan andere dan Europese landen. Via een omweg zullen Russische olieproducten echter uiteindelijk hun weg naar het Westen vinden.

Lees ook | Rusland verbiedt export van benzine, diesel en stookolie

'Rusland blijft natuurlijk wel door produceren, zij het minder dan in het verleden natuurlijk. En dat leidt tot vervuiling op de markt, dat heeft te maken met transport, opslag en contacten en contracten. Die verschuiving zal niet helemaal vlekkeloos verlopen en heeft misschien wel consequenties voor de prijzen.'

Prijsstijgingen

Oliemaatschappijen anticiperen al op prijsstijgingen en dat merken we aan de pomp waar we nu al meer gaan betalen voor diesel en benzine. Correljé noemt het weliswaar een 'weerspiegeling van deze verandering', hoe de prijzen zich zullen ontwikkelen en hoe die verschuivingen in brandstofstromen er uiteindelijk uit zullen zien, hangt af van veel factoren. 'Je hebt het effect van economie, van economische activiteiten, uiteindelijk ook het weer. Al die factoren leiden tot onzekerheid in de markt en tot het wennen aan nieuwe aanvoerpatronen.'

Logistiek

Correljé benadrukt ook het belang van de logistiek: waar zijn tankers beschikbaar? (veel tankers op de wereldmarkt zijn niet beschikbaar voor Russische olie omdat ze niet verzekerd kunnen worden als gevolg van de westerse sancties, red.) Waar is opslag? 'Dat patroon vertaalt zich in een stijging van de prijs, misschien ook wel weer in een daling als op enig moment blijkt dat het wel weer mee zal gaan vallen.'

Lees ook | Ook een prijsplafond voor Russische olieproducten als diesel

Met hun exportverbod snijden de Russen ook een beetje in hun eigen vlees: ze hebben nieuwe afzetmarkten nodig en in de kopersmarkt die daarmee ontstaat, is de klant koning. 'De prijzen waartegen de Russen de olie verkopen liggen aanzienlijk lager dan de wereldmarktprijzen en de prijzen in het verleden. Die landen die inkopen hebben een voordeel.'

Weinig effect

Evenmin heeft een Russisch exportverbod echt effect - de olie kan gewoon via een omweg naar het Westen stromen. Voor de Russen is het onmogelijk om te controleren wat er met hun ruwe olie gebeurt wanneer ze het eenmaal geëxporteerd hebben en het in Chinese of Indiase raffinaderijen verder verwerkt wordt. Bovendien wordt ruwe olie in veel raffinaderijen vermengd met ruwe olie uit andere landen. 'Het wordt dan erg lastig om te bepalen of het Russische diesel of benzine is.'

Lees ook | Olieverbruik wereldwijd naar recordhoogte

'De producten die daaruit komen worden weer verkocht op de wereldmarkt, daar ontstaat een enigszins vaag beeld. In die zin is het ook best lastig om één op één consequent zo'n boycot te handhaven, net zo goed als Rusland vanuit het Russische perspectief niet weet wat er met de olie gebeurt die zij aan andere landen verkopen. En die toch aan landen verkocht wordt die zij de olie willen onthouden.'

Volg de ontwikkelingen in Oekraïne hier in dit liveblog

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen