Rijkswaterstaat is in de nacht van zondag op maandag begonnen aan het megatransport van de nieuwe, tijdelijke Suurhoffbrug. De boogbrug van circa 200 meter lang, 20 meter breed en ruim 40 meter hoog maakt een spectaculaire reis dwars door Rotterdam.

De brug verliet om 1.00 uur de bouwlocatie in Krimpen aan den IJssel. De uiteindelijke ligplaats is over het Hartelkanaal bij de Maasvlakte. De operatie duurt een paar dagen. Het grote transport van de brug stond eerder al gepland voor afgelopen woensdag, maar ging toen vanwege de harde wind niet door.

De Suurhoffbrug vaart op pontons en passeert onder meer de Van Brienenoordbrug, de Hef, de Koninginnebrug en de Erasmusbrug, om daarna langs de Botlekbrug, het Hartelcomplex en de Harmsenbrug te komen. Volgens de huidige planning wordt de tijdelijke brug aankomende zaterdag op zijn plek gelegd naast de bestaande Suurhoffbrug in de A15.

Rijkswaterstaat noemt de Suurhoffbrug een toegangspoort tot de Maasvlakte en een vitale verbinding voor het Rotterdamse havengebied. De huidige brug wordt gerenoveerd, en krijgt er nu de tijdelijke brug naast, die de komende jaren de toenemende verkeersdrukte moet helpen opvangen.

De huidige Suurhoffbrug wordt de komende jaren gerenoveerd. De tijdelijke boogbrug wordt pal naast de oude overspanning gelegd.

De huidige Suurhoffbrug wordt de komende jaren gerenoveerd. De tijdelijke boogbrug wordt pal naast de oude overspanning gelegd.
De huidige Suurhoffbrug wordt de komende jaren gerenoveerd. De tijdelijke boogbrug wordt pal naast de oude overspanning gelegd.

De huidige Suurhoffbrug wordt de komende jaren gerenoveerd. De tijdelijke boogbrug wordt pal naast de oude overspanning gelegd.

Foto: Tobias Kleuver Media