Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

PvdA wil dezelfde politieke advertenties voor iedereen

Auteur : Samuel Hanegreefs

Politieke partijen zouden geen gebruik mogen maken van persoonlijke data om specifieke doelgroepen te benaderen. Dat vindt Europarlementariër Paul Tang van de PvdA. Het Europees Parlement debatteert over deze praktijk van 'microtargeting'.

Wie jong is en zich identificeert als homoseksueel krijgt nu online vaak heel andere politieke advertenties te zien dan pakweg een vijftiger die zich als christelijk omschrijft. Dat heet 'microtargeting' en we vinden het intussen doodnormaal: andere boodschappen voor specifieke doelgroepen.

Maar als het aan Paul Tang van de PvdA ligt, moet die praktijk fors worden ingeperkt. Hij zegt dat naar aanleiding van het debat dat het Europees parlement daarover voert. Tang stelt dat zeer uiteenlopende advertenties kunnen leiden tot verwarring over waar een politieke partij voor staat. 'Het kan zelfs leiden tot manipulatie. Partijen kunnen zich heel anders voordoen bij verschillende doelgroepen.'

Tang wil dat partijen enkel nog van persoonlijke data gebruik kunnen maken als gebruikers daar expliciet de toestemming voor geven.
Tang wil dat partijen enkel nog van persoonlijke data gebruik kunnen maken als gebruikers daar expliciet de toestemming voor geven. (ANP / Imago Stock & People GmbH)

Lees ook | Politici steken 1,5 miljoen euro in online campagne

Op zich is het makkelijk voor partijen om specifieke doelgroepen te benaderen met op maat gemaakte boodschappen. Grote sociale mediaplatformen zoal Facebook en YouTube hebben schatten aan data en kunnen tegen betaling advertenties laten zien die zijn gericht op bepaalde doelgroepen. 'Dat maakt het mogelijk om heel verschillende boodschappen voor heel verschillende bevolkingsgroepen te genereren', aldus Tang, zoals andere dingen beloven aan wie jong is dan aan wie wat ouder is.

Enkel met expliciete toestemming

Tang wil dat partijen enkel nog van persoonlijke data gebruik kunnen maken als gebruikers daar expliciet toestemming voor geven. En hij stelt voor dat zestig dagen voor verkiezingen geen enkele persoonlijke data meer gebruikt mag worden. Met andere woorden: iedereen krijgt dan precies dezelfde boodschap te zien. Politieke partijen zullen dan met een coherente boodschap moeten komen die voor iedereen van toepassing is.

Als de wetten omtrent microtargeting op Europees niveau worden aangepast, zouden in Nederland de Europese verkiezingen van 2024 de eerste zijn waar de nieuwe regels gaan gelden.

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen