Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

ProRail krijgt ontheffing maar er rijden nog minstens een week geen treinen

ProRail start vrijdagochtend met de herstelwerkzaamheden van het spoor bij Esch. Donderdagavond heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een ontheffing verleend om te gaan graven. Als alles goed gaat, kunnen er eind volgende week weer treinen rijden, zo spreekt de spoorbeheerder de verwachting uit.

Dit weekend wordt dat duidelijk, want dan zal uit graafwerk duidelijk zijn hoe groot de dassenburcht onder het spoor is en kan ProRail bepalen hoe lang herstel zal duren, zo meldt ze rond middernacht op haar site.

Meerdere dassen, hebben tunnels onder de rails bij Esch gegraven. Het spoor kan verzakken, hierdoor rijden er al sinds dinsdag geen treinen meer tussen Boxtel en Den Bosch. De ontheffing van de RVO was nodig omdat de das een beschermd dier is.

Graafwerkzaamheden starten bij eerste daglicht
Omdat er dassen in het spel zijn mogen de werkzaamheden alleen overdag plaatsvinden, want het zijn vooral nachtdieren.

Vrijdagochtend beginnen experts bij het eerste daglicht met het ontgraven van de dassenburchten. Vanaf de buitenzijde van het talud wordt voorzichtig naar binnen toe gegraven. Als er dassen gevonden worden, worden die verdoofd en opgevangen. Dit gebeurt onder begeleiding van een dierenarts en ecoloog.

Holen gevuld met zand
De graafploeg gaat door tot zonsondergang. Zodra zeker is dat er geen dassen meer aanwezig zijn onder het spoor, worden de holen gevuld met zand. Daarna wordt het gegraven dassengat in het talud weer dichtgemaakt.

Zodra het spoor volledig hersteld is, plaatst ProRail ‘anti-graaf-gaas’ over de locatie. Dat moet toekomstig gegraaf van de dassen tegengaan. Hierna wordt het herstelde spoor met een grondradar onderzocht. Hiermee kijkt de spoorbeheerder in de grond, zodat zeker is dat treinen weer veilig over het traject kunnen rijden.

Tot slot wordt een zaadmengsel gestrooid zodat er extra groen terug groeit langs het spoor. Als het nodig is, wordt het spoor nog schoongemaakt. Daarna kan dienstregeling worden hervat.