logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo
star Bookmark: Tag Tag Tag Tag Tag
Netherlands

OVV-voorzitter Jeroen Dijsselbloem: Wij hebben niks weggemoffeld in onderzoek naar crash Turkse Boeing

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft wel degelijk in het eindrapport over de crash van de Turkse Boeing 737 in 2009 bij Schiphol gewezen op de ingebouwde fouten in het toestel, maar mogelijk heeft Boeing niets met de aanbevelingen gedaan. Dat zegt voorzitter Jeroen Dijsselbloem. Maandag ontstond ophef over het rapport, nadat in The New York Times was gezegd dat de Nederlandse onderzoekers onder druk van Amerikaanse collega’s bepaalde informatie hebben “begraven”. Het deelrapport werd geschreven door luchtvaartdeskundige Sidney Dekker. Die zei tegen de Amerikaanse krant dat Boeing wilde voorkomen dat tekortkomingen in het vliegtuigontwerp in de schijnwerpers kwamen.

Lees ook – ‘Crash Turkse Boeing 737 in 2009 bij Schiphol was voorbode voor 737 MAX drama’

“Er is geen sprake van dat wij niet helder zijn geweest over de oorzaak: een kapotte hoogtemeter”, stelt Dijsselbloem. “De piloten hadden nog mogelijkheden om dat te corrigeren maar hebben dat niet benut. Maar de hoofdverantwoordelijkheid lag bij Boeing en dat staat ook in ons rapport.”

De OVV heeft naderhand niet gecontroleerd of Boeing de aanbevelingen heeft opgevolgd, omdat in die tijd nog geen vervolgonderzoek werd gedaan, zoals tegenwoordig wel gebruikelijk is. “Mogelijk is het zo dat hetzelfde probleem zich weer heeft voorgedaan bij Boeing”, verwijst Dijsselbloem naar de twee recente dodelijke crashes met toestellen van het type 737 MAX in Indonesië en Ethiopië. “Waarom heeft Boeing deze les dan niet fundamenteel geleerd?”

De OVV houdt de onderzoeken naar de crashes in 2018 en 2019 daarom nauwlettend in de gaten. “Natuurlijk willen we weten of die parallel er echt is, of het echt zo is dat die crashes voorkomen hadden kunnen worden als de lessen uit 2009 echt waren geleerd.”

Door deze laatste twee crashes kwamen 346 mensen om het leven. In het toestel dat in 2009 op de Polderbaan neerstortte kwamen negen mensen om en raakten 120 mensen gewond.

ANP

Het is echt waar: alleen met jouw hulp kan TPO.nl de komende jaren blijven bestaan. Neem daarom nu een abonnement op TPO+ al vanaf 4 euro per maand. Daarmee zorg je ervoor dat TPO.nl voor altijd online blijft.

En je krijgt er heel wat voor terug: exclusieve artikelen van bekende auteurs, een site die helemaal vrij is van reclamebanners, de mogelijkheid tot reageren en toegang tot het volledige TPO+-archief.

Dankzij jouw abonnement worden er steeds meer uitstekende artikelen van uitstekende auteurs gepubliceerd en kan de TPO-redactie blijven werken aan een uniek journalistiek geluid online.

Neem nu direct een jaarabonnement op TPO+ en treed ook toe tot de TPO-elite.

TPO.nl, where the elite meet to read.

Steun TPO

 
Themes
ICO