N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.
Woekerpolisaffaire Omdat Nationale-Nederlanden dinsdag ook al bekendmaakte in cassatie te gaan tegen de uitspraak van de rechter, ligt het voor de hand dat de slepende woekerpolisaffaire voorlopig nog niet is afgewikkeld.
Ook ASR gaat bij de Hoge Raad in cassatie tegen de uitspraak van het gerechtshof in Den Haag met betrekking tot de woekerpolisaffaire. Dat heeft de verzekeraar donderdag bekendgemaakt met een persbericht. Dinsdag oordeelde de rechter dat Aegon Nederland, waarvan ASR inmiddels de eigenaar is, haar klanten onvoldoende informatie heeft verstrekt over de kosten en risicopremies bij drie beleggingsverzekeringsproducten die Aegon Nederland tussen 1989 en 2004 heeft aangeboden.
Dinsdag maakte Nationale-Nederlanden (NN), waarover de rechter een vergelijkbaar oordeel velde, ook al bekend in cassatie te gaan tegen het vonnis. Het ligt daardoor voor de hand dat de woekerpolisaffaire — in 2006 losgebarsten na onthullingen van televisieprogramma Radar — voorlopig niet is afgewikkeld.
Woekerpolissen
Woekerpolissen zijn levensverzekeringen waar een verzekeraar — zo bleek — te hoge kosten op inhoudt. Consumenten sloten ze vanaf 1993 af om op lange termijn hun hypotheek mee te kunnen financieren, of om een spaarpotje aan te leggen. Verzekeraars zouden de premies beleggen en de inleg van consumenten vermeerderen. De Consumentenbond stelt dat in Nederland circa zeven miljoen woekerpolissen zijn verkocht aan ruim 2,5 miljoen mensen. Totaalwaarde: 100 miljard euro.
Van rendement was alleen nooit sprake, en toezichthouder AFM stelde vast dat verzekeraars bij de helft van de polissen te hoge kosten in rekening hadden gebracht. Ook bleken consumenten onvoldoende geïnformeerd te zijn over de risico’s van beleggen. Klanten die ontdekten dat ze geld op hun levensverzekering verloren, konden haar niet stopzetten, met veel frustratie en soms grote financiële schade tot gevolg.
De zaak tegen ASR en NN is aangespannen door vereniging Woekerpolissen.nl, die in samenwerking met de Consumentenbond en Consumentenclaim (hogere) schadevergoedingen voor gedupeerden wil afdwingen. ASR schrijft donderdag het „op fundamentele punten oneens” te zijn met de uitspraak van het hof. De verzekeraar vindt dat het de afgelopen jaren voldoende heeft gedaan om de fouten recht te zetten. Klanten van zowel Aegon als ASR zijn gecompenseerd, kosten zijn aangepast en de verzekeraar zou transparanter zijn geworden.