Netherlands

Onderzoeksraad verwerpt kritiek op rapport Turkish Airlines-crash

'Niets achtergehouden'

14 minuten geleden Aangepast: 13 minuten geleden

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft conclusies over de crash met een toestel van Turkish Airlines in 2009 niet afgezwakt onder druk van Boeing. Dat zegt voorzitter Jeroen Dijsselbloem.

Gisteren meldde de Amerikaanse krant The New York Times dat de OVV cruciale informatie zou hebben achtergehouden over de ramp bij Schiphol. Bij het ongeluk kwamen negen mensen om het leven en raakten er 120 gewond. De voornaamste oorzaak was volgens de onderzoekers een kapotte hoogtemeter. De piloten zouden vervolgens niet goed hebben gereageerd.

'Kritiek onderbelicht'

De Nederlandse onderzoeker Sidney Dekker schreef in opdracht van de Onderzoeksraad een rapport over de vliegramp. Volgens hem hadden zijn conclusies een voorbode kunnen zijn voor de ongevallen die later plaatsvonden met de Boeing 737 MAX-toestellen. Dekker signaleerde in het onderzoek naar de Turkish Airlines-crash al tekortkomingen bij nieuwe versies van de Boeing 737.

Miniatuurvoorbeeld

Lees ook:

'Gebreken Boeing toegedekt bij crash Turkish Airlines op Schiphol in 2009'

Die conclusie van Dekker is inderdaad niet met die bewoordingen in het eindrapport van de Onderzoeksraad beland. Gevraagd naar de reden daarvan stelt de raad 'alle informatie te hebben gewogen en besloten tot het rapport zoals het in 2010 is gepubliceerd'. Toch wees veel informatie in het rapport al op een dergelijke fout. 

Aanbeveling mogelijk niet opgevolgd

In het eindrapport noemt de OVV fabrikant Boeing ten volle verantwoordelijk voor het mankement met de hoogtemeter. Ook staat in de aanbevelingen dat Boeing naar de betrouwbaarheid van de hoogtemeter moet kijken. "Mogelijk heeft Boeing niets met die aanbeveling gedaan", zegt OVV-voorzitter Jeroen Dijsselbloem. 

Het niet-gepubliceerde onderzoek van Dekker is nu alsnog door de Onderzoeksraad openbaar gemaakt. Ook wijst de raad erop dat alle opmerkingen van Boeing op het conceptrapport zijn benoemd in het eindrapport.