Netherlands

Omchecken bij verschillende vervoerders zorgt voor ergernis bij reizigers

Reizigers vinden het in- en uitchecken op een station met meerdere vervoerders lastig. Dat blijkt uit een enquête van reizigersvereniging Rover, onder 1425 gebruikers van het openbaar vervoer.

De vereniging vroeg reizigers naar hun ervaringen met het verplicht in- en uitchecken bij een overstap op het station: ook wel ‘omchecken’ genoemd. Uit de reacties blijkt dat de helft van de reizigers die moeten omchecken, tegen problemen aanloopt.

Ruim 39 procent checkte meerdere keren in bij de verkeerde vervoerder. Bijna de helft van de ondervraagden vergeet regelmatig langs de incheckpaaltjes te lopen.

Kostbare tijd

Bovendien verliezen mensen kostbare tijd, doordat ze bij hun overstap verplicht bij een paaltje in de rij moeten staan. Van de ondervraagden die meer dan twee keer per week met de trein reizen, geeft ruim 42 procent aan dat hij daardoor soms de aansluiting mist.

Bijna 13 procent van de ondervraagden geeft aan dat hij regelmatig financiële schade lijdt door het het in- en uitchecken bij verschillende vervoerders.

Het omchecken wordt door deze problemen als stressvol ervaren, concludeert Rover. Volgens de reizigersorganisatie is er veel onbegrip over het huidige systeem, omdat het als een onnodige handeling wordt ervaren. Voor reizigers is het onduidelijk waarom er moet worden omgecheckt, omdat er in de meeste gevallen sprake is van één logische reisroute.