Netherlands

Nooit was Prince beter dan in 1987, bewijst deze cd-box

Recensie Muziek

Sign ‘O’ The Times In 1987 verscheen het geniale album Sign ‘O’ The Times. In juni dat jaar trad Prince op in Utrecht. „Het beste popconcert ooit in Nederland.” Het is te zien op de dvd in een uitgebreide luxe box van het album.

Ernaartoe gaan was al een feest. Toen Prince in juni 1987 optrad in het Utrechtse Stadion Galgenwaard, hadden veel concertgangers gehoor gegeven aan de dresscode ‘peach and black’. Paars was uit, flets oranje en zwart waren de kleuren waaraan je medereizigers herkende. We gingen, maar dat wisten we toen nog niet, naar het beste popconcert dat ooit in Nederland werd gegeven. „Shut up already, damn!”, relativeerde Prince in ‘Housequake’ de idolatrie rond zijn persoon. Hij speelde en zong die avond de sterren van de hemel.

Jan Vollaards recensie in NRC van het optreden van Prince op 1 juni 1987 in Dortmund. Drie weken later stond Prince in de Galgewaard, Utrecht. Foto Archief Henk Vollaard

Een vandaag verschenen Super Deluxe Edition van Prince’ carrièrehoogtepunt Sign ‘O’ The Times wijdt twee cd’s aan de eerste van twee avonden in Galgenwaard. Het is een spectaculaire registratie van een concert met de band die Prince formeerde rond zijn toenmalige geliefde Sheila E., nadat hij in oktober 1986 zijn groep The Revolution de wacht had aangezegd. Zonder gitariste Wendy Melvoin en pianiste Lisa Coleman, maar met muzikanten die even goed thuis waren in funk en gospel als in jazz, bracht hij een explosieve set waarin het toen nog verse materiaal van het eind maart ’87 verschenen Sign ‘O’ The Times werd afgewisseld met nieuwe versies van ‘Little Red Corvette’ en ‘1999’. Songs als ‘Play in the Sunshine’ en ‘The Cross’ klonken meteen al zo vertrouwd dat ze het publiek meesleepten in een uitzinnige viering van de muziek van Prince op zijn artistieke hoogtepunt.

Hoe productief de toen 29-jarige Prince Rogers Nelson was in die voor hem bewogen periode na de amoureuze breuk met Susannah Melvoin (tweelingzus van Wendy), blijkt uit de 40 niet eerder officieel uitgebrachte tracks die werden opgediept uit The Vault. Na zijn tragische dood in april 2016 dient dat tapearchief van studiocomplex Paisley Park als een goudmijn voor songs die zijn albums niet haalden. Vaak lag dat niet aan hun kwaliteit, maar pasten ze niet binnen het concept of de sfeer van het album waar duizendpoot Prince op dat moment aan werkte. Die opnames liet hij opbergen om er later op terug te komen. Een eerste versie van ‘I Could Never Take the Place of Your Man’ stamt uit 1979 en heeft al bijna alle kenmerken van de briljante pophit die Prince er acht jaar later van maakte.

Veel tracks op de 8cd-box zijn jams die laten horen hoe Prince zijn muzikanten aanvoerde als een bandleider in de traditie van James Brown, die aan een handbeweging genoeg had voor een tempo- of akkoordwisseling. Het twaalf minuten lange ‘Soul Psychodelicide’ toont hoe Prince en band de groove met metronomische precisie vast konden houden. Het instrumentale ‘It Ain’t Over ’Til the Fat Lady Sings’ is pure jazzrock en in ‘There’s Something I Like About Being Your Fool’ waagt hij zich aan reggae, in een van vier songs die hij aanvankelijk bedoeld had voor bluesdiva Bonnie Raitt. De samenwerking liep op niets uit, volgens Raitt omdat ze zich niet comfortabel voelde bij de geile teksten van ‘I Need a Man’ en ‘Jealous Girl’.

Seks was een belangrijke inspiratiebron, hoewel de door een ongelukkige jeugd bezwaarde Prince in ‘Emotional Pump’ ook kon zingen: „I want you in a way like a mother wants a child”. Een bescheiden openbaring is de samenwerking met Miles Davis, op de live-dvd die de box completeert en in het nummer ‘Can I Play With U?’ waarin de jazzgrootheid dienende trompetflarden speelt bij een funktrack die eigenlijk geen versiering nodig had. Een tweede kapitein kon deze muziek niet gebruiken. Een cd met B-kantjes bewijst dat bij Prince ook het restmateriaal van onschatbare, tijdloze waarde kon zijn. De box laat je niet alleen afdalen in het archief, maar ook in het hoofd van een artiest die zijn gelijke niet kent.

Prince Jeff Katz Photography/ The Prince Estate-photo

Football news:

Zidane op ISCO ' s woorden: het is ambitie. Iedereen wil
Bartomeu O VAR: in de wedstrijd tegen Real Madrid werd een niet-bestaande boete toegekend. De voorzitter van Barcelona, Josep Bartomeu, sprak over de referee in de wedstrijd van de 7de ronde van La Liga met Real Madrid.Ik hoorde dat Ramos de eerste was die de regels in Langle brak. Wij zullen dit punt in overweging nemen en de belangen van Barcelona verdedigen. We hebben het verzoek ingediend omdat het onmogelijk is dat de VAR-criteria verschillen in verschillende matches. Als er gesprekken waren tussen de scheidsrechters, willen we weten hoe de besluitvorming van de hoofdschef verliep. Het zijn normale gesprekken. Maar als we morgen iets te weten komen, zullen we handelen. Het belangrijkste is dat de criteria in elke wedstrijd verschillend zijn, en we moeten de Federatie aanmoedigen om collectief na te denken, want we hebben het meest eerlijke voetbal nodig. Wij willen dat deze technologieën de eerlijkste resultaten opleveren
Ian Wright: het is jammer dat Ozil niet speelt, maar Arteta ' s vasthoudendheid wordt bewonderd.Voormalig arsenaalspeler Ian Wright heeft gesproken over de beslissing van gunners coach Mikel Arteta om Mesut Ozil niet op te nemen in de Premier League. Dit is vervelend. Vanuit professioneel oogpunt, hou ik niet van Ozil, omdat ze om een of andere reden hun verschillen niet kunnen oplossen. Tegelijkertijd moeten we zo ' n hardnekkige coach bewonderen die zei: Dit is mijn beslissing.Om een of andere reden wil hij Mesut niet laten spelen. Jammer, want dit is een goede speler. Helaas voor Mesut als een professional die wil voetballen, zal hij niet in staat zijn om het te doen in deze club. Van wat Arteta probeert te doen, moeten Arsenal fans zich nu richten op het team en de vooruitgang ervan zei Wright
Spider-man is een fan van Barcelona. Tom Holland werd gefotografeerd in een Catalaans t-shirt
Neymar maakte het wereldteam van 5 spelers. Er is geen keeper in it
Zidane over Barca ' s Reactie Na Classico: Real Madrid richt zich op hun doelen. Ik vind het niet erg om te praten
Klopp op 2:7 van Villa: de spelers reageerden zoals ik had verwacht. = = = Liverpool manager = = = Jurgen Klopp is blij met de reactie van het team op de verpletterende nederlaag van Aston Villa in de Premier League. Het gaat allemaal om de juiste reactie. Er zijn dingen in het leven die niet beïnvloed kunnen worden. Je kunt alleen maar beïnvloeden hoe je reageert. En ik hield van de houding van de jongens in deze situatie, om eerlijk te zijn