Ontwerp Zonder Titel 2020 04 10t124738.548

Over melk bestaan verschillende meningen. Hoewel er veel voedingsstoffen in het drankje zitten, blijft de vraag of je deze ook niet gewoon uit andere bronnen kunt halen.

En hoe gezond is het nou écht?

Advies

Volgens het Voedingscentrum is het advies om elke dag twee à drie porties zuivel te consumeren. Halfvolle en magere producten staan in de Schijf van Vijf.

Voedingsstoffen

In melk en melkproducten zitten veel goede voedingsstoffen. Zo bevat het drankje eiwitten, vitamine B2, B12 en calcium. Ook is het een bron aan mineralen als fosfor, kalium, magnesium en zink.

Calcium

Hoewel calcium belangrijk is voor de opbouw en het onderhoud van onze botten en ons gebit, is er geen bewijs dat het drinken van melk bij volwassenen zou bijdragen aan het verstevigen van de botten. Alleen bij kinderen en tieners in de groei helpt calcium hierbij. Het drinken van melk heeft dan ook geen invloed op het risico om botten te breken.

Verzadigd vet

Naast bovenstaande voedingsstoffen, bevat melk ook veel verzadigde vetzuren. Het vet in melk bestaat uit meer dan 60% verzadigd vet. Dit kan het risico op hart- en vaatziekten vergroten. Wie volle melk vervangt voor magere en halfvolle melkproducten, krijgt niet te veel verzadigd vet binnen.

Hormonen en antibiotica

En hoe zit het dan met de hormonen die in melk kunnen zitten als koeien deze ingespoten krijgen? Volgens het Voedingscentrum zijn deze hormonen niet toegestaan in Europa en is de Nederlandse melk dan ook veilig. Wel kunnen er hormonen van de moederkoe in zitten, maar deze hebben volgens deskundigen weinig invloed op ons lichaam.

Daarnaast worden koeien die antibiotica krijgen apart gemolken. Hierdoor wordt voorkomen dat hun melk in de fabriek terecht komt. Ook de kans op antibiotica in je glas Nederlandse melk is dus klein.

Andere bronnen

Hoewel melk veel goede voedingsstoffen bevat, is het niet zo dat deze niet uit andere bronnen te halen zijn. Hiermee is het dus niet onmisbaar. Plantaardige melk zoals amandelmelk en havermelk bevatten ook veel vitamines en mineralen. Dit geldt ook voor noten, tofu, havermout en noten: deze bevatten allemaal calcium. Voor vitamine D heb je ook geen melk nodig, aangezien je dit uit zonlicht kunt halen.

Conclusie

Heb je geen koemelkallergie of lactose-intolerantie, dan kan je in principe gewoon melk drinken. Hoewel het goede voedingsstoffen bevat, is het zeker niet zo dat het onmisbaar is. Deze voedingsstoffen kan je namelijk ook makkelijk uit andere bronnen halen. Wil je liever kiezen voor een duurzame keuze die beter is voor het milieu, dan is het goed om een plantaardige variant te kiezen.

Bron: Voedingscentrum, Margriet

Nu we zoveel mogelijk binnen moeten blijven, kun je Vriendin ook digitaal lezen. Bestel ‘m hier.

Gerelateerde artikelen