Netherlands

Muziek met de precisie van een astronomisch uurwerk

Recensie Muziek

Première In opdracht van stichting Gaudeamus componeerde Yannis Kyriakides een nieuw orkestwerk. Afgelopen weekend ging ‘One Hundred Years’ in première.

Van de eerste atoombom tot catastrofale klimaatproblematiek. Volgens de Brit Paul Rogers, professor in Vrede- en Conflictstudies, is het tijdvak 1945-2045 een „century on the edge”. Zoals het spreekwoordelijke dubbeltje, zeg maar.

Er zijn feestelijker onderwerpen denkbaar. Toch nam componist Yannis Kyriakides Rogers’ gelijknamige essay als uitgangspunt voor een opdracht van Gaudeamus, de stichting voor nieuwe muziek die dit jaar haar 75ste verjaardag viert. Amper een week na de jubileumeditie van de Gaudeamus Muziekweek klonk de wereldpremière in de ZaterdagMatinee.

Voor One Hundred Years ploos Kyriakides (in 2000 winnaar van de Gaudeamusprijs) een eeuw aan volledige zonsverduisteringen uit. De betreffende datums gebruikte hij als tekst voor vier zangers van vocaal collectief Silbersee. Uit de corresponderende getallen destilleerde hij toonmateriaal voor het Radio Filharmonisch Orkest.

Tot zover de theorie. In klinkende realiteit bleek One Hundred Years een koele meditatie op het verstrijken van de tijd. Muziek met de trage precisie van een astronomisch uurwerk, waarin statische strijkersclusters, cleane blazersakkoorden en elektronische klankzwenkingen als planeten om elkaar heen cirkelen. Conceptueel van opzet. Consequent in uitwerking. Kyriakides op z’n best.

Chefdirigent Karina Canellakis stond garant voor een smetteloos klankbeeld en een spannende opbouw vanuit bijna-stilte, al hadden de zangstemmen in de openingsmaten iets meer op de voorgrond mogen treden. Mooi ook hoe ze Kyriakides’ texturen meer lucht gaf in de passages waarin wervelende motiefjes opbloeien in strijkers, harp en hout.

Ondertussen bleken de pianogoden de ZaterdagMatinee dit weekend niet goed gezind. Moest Pierre-Laurent Aimard wegens coronagerelateerde reisrestricties al verstek laten gaan, een haperende pianolift dwarsboomde Kirill Gersteins vertolking van Ravels Pianoconcert in G.

Na een gedreven, puntige uitvoering van Stravinsky’s Agon met knappe vioolsoli van concertmeester Joris van Rijn, nam Gerstein alsnog plaats achter de Steinway van het Concertgebouw. Het bleek het wachten waard. In het openingsdeel van Ravels Pianoconcert zapte hij virtuoos tussen dolgedraaide kermisriedels en jazzy lyriek vermengd met de geur van zwoele Baskische zomernachten. Ingetogen melancholie tekende Gersteins lezing van het tweede deel, dat een hoogtepunt vond in een sterk solerende houtsectie.

Football news:

Ceferin heeft duidelijk gemaakt dat we er categorisch tegen zijn. De UEFA over Bartomeu ' s woorden over de Europese Superliga
Pep op de kritiek: nederlaag wordt tegenwoordig een ramp door sociale media. Soms is de tegenstander beter dan wij, dit is het leven. Manchester City manager Pep Guardiola heeft gesproken over de kritiek die zijn team heeft gekregen na een reeks slechte wedstrijden. Soms zijn we niet goed genoeg, soms presteert de tegenstander beter dan wij. Dit is het leven. Deze dagen verandert de nederlaag in een echte ramp door sociale netwerken. Stabiliteit is belangrijk voor de club, en de spelers weten wat we doen, waar we vandaan komen, waar we problemen hebben. Ze moeten kalm blijven. Het was belangrijk om te beginnen met twee overwinningen in de Champions League. Nu zijn we dicht bij het bereiken van de 1/8 finales, maar we zijn nog steeds aan het begin van de weg. We worden beter. Ik was erg blij met het personage dat ik vanaf het begin van het spel zag. De manier waarop we hebben gedrukt, de manier waarop we hebben geprobeerd te spelen... We waren waanzinnig geduldig en zochten naar de juiste momenten, het juiste tempo, en we misten geen tegenaanval. Dit was het belangrijkste moment van de wedstrijd. Wij hebben ons goed verdedigd op strafgebied. Over het geheel genomen was het een goede prestatie, omdat ik weet hoe moeilijk het is om zo te handelen in Europese competities, zei Guardiola. Manchester City verslaat Marseille met 6 punten. In de Premier League is Guardiola ' s team op de 13e plaats, met 8 punten in 5 wedstrijden
FIFA over Bartomeu ' s woorden over de Europese Superliga: we weten niets van een overeenkomst
Broer, geef hem niet op. Hij speelt tegen ons. Benzema vroeg Mendy om de bal niet aan Vinicius te geven tijdens de halve wedstrijd met Borussia
In 2010 onderhandelde Pirlo met Barca. De belangrijkste spelmaker van de generatie was klaar om zelfs in de rotatie
Chugainov over Loko in de Champions League: Er zijn kansen om uit de groep te komen. Het team ziet er zelfverzekerd en waardig
Bayern en Alaba slaagden er voor de derde keer niet in een nieuw contract met verdediger David Alaba te sluiten. Vorige week hield de Oostenrijkse agent Pini Zahavi een derde ronde van gesprekken met de club, maar de partijen slaagden er niet in een akkoord te bereiken. Dit is de derde ronde van contractonderhandelingen voor Alaba die tot mislukken gedoemd is. Voorheen probeerden de partijen in juni en augustus tot een akkoord te komen. (') Eerder melding gemaakt van belangstelling voor de 28-jarige uit Juventus en Manchester City