
KPN investeert de komende drie jaar in totaal ongeveer 3,5 miljard euro in de aanleg van glasvezel. Tot eind 2025 verdubbelt KPN het aantal huishoudens met glasvezel, zo maakt het telecombedrijf dinsdag bekend bij de presentatie van de strategie update Accelerate to Grow.
Op termijn moet meer dan 80 procent van Nederland via KPN de beschikking hebben over ‘een verbinding met de snelheid van het licht’.
Op dit moment biedt KPN bij een derde van de Nederlandse huishoudens glasvezel tot in de meterkast. Vanaf volgend jaar worden jaarlijks circa 500.000 nieuwe lijnen uitgerold. Over drie jaar heeft meer dan de helft van Nederland glasvezel van KPN in de meterkast, in 2025 is dat circa 65 procent.
Joost Farwerck, CEO van KPN, schrijft: ‘Goede verbindingen waren nog nooit zo belangrijk als nu. Niet eerder werkten zo veel mensen thuis. Nederland zit door COVID-19 in een digitale stroomversnelling en de roep om veilig, betrouwbaar en snel internet neemt toe. In de toekomst zullen steeds meer apparaten in en om het huis rechtstreeks met internet verbonden zijn en allerlei essentiële diensten – van zorg tot onderwijs – digitaal ondersteund worden. Dan is glasvezel essentieel.’
De strategie is niet zozeer een koersverandering, maar een koersversnelling. ‘We versnellen, net als de digitalisering van onze samenleving. We versnellen de aanleg van glasvezel, we verbeteren de digitale klantervaring en we vernieuwen onze manier van werken. Daarmee helpen we Nederland in de digitalisering die nu gaande is en laten we KPN weer groeien.’
De strategie wordt vanmiddag vanaf 14.30 uur toegelicht.