Netherlands

Koopwijzer: occasion Citroën BX (1982-1994)

De BX heeft standaard voorwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak met vier of vijf verzetten. Vanaf 1985 staat een ZF-viertrapsautomaat met koppelomvormer in de prijslijst en in 1989 verschijnt de BX 4×4 met torsendifferentieel. Controleer bij de automaatversies of de olie schoon is. Zoals altijd is olie verversen goedkoper dan reviseren.

De BX heeft rondom onafhankelijke wielophanging en het befaamde hydropneumatische veersysteem dat hoogstaand comfort verbindt met automatische niveauregeling en handbediende hoogteregeling met een pookje tussen de voorstoelen. Ook de rembekrachtiging (rondom schijfremmen) en de stuurbekrachtiging zijn met de veerhydraulica verbonden. Het is dus van groot belang dat het systeem goed functioneert. Een overdadig tikkende hogedrukpomp is een voorteken van problemen die kunnen variëren van lekkage aan de hogedrukleidingen of de octopus (retourstuk) tot veerbollen die onvoldoende druk vasthouden. LHM-olie verversen en veerbollen vullen of vervangen is goedkoop, het retourstuk vervangen is arbeidsintensief en kostbaar, dus controleer grondig wat de oorzaak is. Versleten draagarmlagers achter, herkenbaar aan achterwielen met extreem negatief camber, zijn relatief goedkoop te herstellen.

Welke moet ik hebben?

Of je nu valt voor de ascetische kwaliteiten van een basismodel met stalen velgen, de luxe van een TRS of TZI of het sportieve comfort van een Sport, GTI of 16V, alle uitvoeringen en bouwjaren zijn de moeite van het bewaren waard. Goed geconserveerde auto’s van de eerste serie zijn het zeldzaamst en datzelfde geldt voor Breaks die meestal een zwaar(beladen) leven achter de rug hebben. Een groot voordeel van de BX is de zelfsleutelvriendelijkheid, want los van het veersysteem is de techniek overzichtelijk en de onderdelenvoorziening via clubs, liefhebbers en modelspecialisten is bovengemiddeld goed.

Moet dit hem worden?

Van verkoopsucces via goedkoop tweedehands vervoer tot erkende liefhebbersauto. Na jaren van verwaarlozing krijgt de Citroën BX eindelijk waardering voor wat het is: een massaproduct dat bij nader inzien eigenlijk best heel bijzonder is. Terwijl speciale uitvoeringen met lage tellerstanden gestaag in waarde stijgen, blijft het mogelijk om voor acceptabele prijzen aan nette exemplaren te komen. Ondanks de hernieuwde waardering als youngtimer en bijna-klassieker blijft de BX een auto waar je als een blok voor valt of waar je niets mee te maken wilt hebben – een eigenschap die de status van echte Citroën alleen maar onderstreept.

Tijdlijn

1982: Introductie Citroën BX
1983: BX Diesel
1984: BX GT, Automatic
1985: BX Sport, Digit
1986: 4TC, facelift, introductie BX Break, GTI
1988: BX Turbodiesel
1987: GTI 16V, introductie ABS
1989: BX 4×4, kleine ‘facelift’ met rookglasachterlichten

Denk ook eens aan een…

Peugeot 405 (1987-1997)
Degelijke PSA-aandrijftechniek, uitgebalanceerde wegligging en een Pininfarina-maatpak: de Peugeot 405 is een conservatief alternatief voor de BX. De Mi16 en de T16 zijn spannende sportsedans.

Citroën GSA (1970-1986)
De vloeiende vormgegeven voorloper van de BX is technisch complex en roestgevoelig, maar daarom zeker niet minder de moeite van het bewaren waard – als je er een kan vinden tenminste.

Football news:

Griezmann sprak met Hamilton en bezocht de Mercedes boxes tijdens de Spaanse Grand Prix
Barcelona vindt dat Neymar het gebruikt heeft. Hij zei dat hij wilde terugkeren, maar verlengde zijn contract met PSG (RAC1)
Aubameyang aan de Arsenal fans: we wilden je iets goeds geven. Het spijt me dat we niet konden
Atletico verloor niet in Camp Nou. Busquets' blessure is het keerpunt van de wedstrijd (en het kampioenschap race?)
Verratti blesseerde zijn kniebanden tijdens PSG training. Deelname aan de Euro is nog steeds in vraag
Neymar ' s contract in één foto. Mbappe wil hetzelfde
Manchester United wil Bellingham in de zomer tekenen, niet Sancho. Borussia niet van plan om te verkopen Jude