Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

In Legoland New York rijden karretjes rond van ETF Ride Systems uit Nederweert

In Legoland New York rijden karretjes rond van ETF Ride Systems uit Nederweert

Lego Factory Adventure Ride New York  Afbeelding: ETF

Nederweert -

Het was een aangename verrassing voor ETF Ride Systems in Nederweert. De lezers van de Amerikaanse krant USA Today plaatsten een nieuwe attractie van Legoland New York in de top-10 van populairste nieuwe attracties. Een attractie, Lego Factory Adventure Ride, waarvoor het team van ETF de voertuigen had ontwikkeld.

Directeur Ruud Koppens van ETF is uiterst content met de nominatie. Het bedrijf ontwikkelt al sinds 1951 voertuigen voor thema- en pretparken over de hele wereld, maar de waardering van het publiek beschouwen ze in Nederweert als een extra beloning.

Geautomatiseerd

Koppens wil wel uitleggen hoe het contact met ’s werelds populairste speelgoedfabrikant tot stand is gekomen. „Wij werkten al langer samen met Merlin, het moederbedrijf van de Legoland parken. Bij de plannen voor de Lego Factory Adventure Ride kozen ze er voor om met ons in zee te gaan. Om de attractie goed te begrijpen kregen wij een uitnodiging om de sterk geautomatiseerde fabriek in Denemarken te bezoeken en daar het productieproces te bekijken. Een proces waarbij AGV robots (automatisch geleid voertuig) de werkzaamheden uitvoert. Deze robots verplaatsen zich niet via een reguliere rails, maar gaan via markers, lasers of andere instrumenten door de diverse hallen. Door inzage in dat productieproces leerden wij het thema beter te begrijpen. Bovendien ontwikkelen wij zelf ook AGV robots, echter in plaats van goederen zorgen wij dat ze personen kunnen vervoeren.”

Minifiguurtje

Het doel van de attractie in New York, die tijdens de coronapandemie gerealiseerd werd, is om bezoekers op een aantrekkelijke en speelse wijze kennis te laten maken met het productieproces van de fabriek in Denemarken. Een bijzondere uitdaging, omdat het in die periode niet mogelijk was om van Europa naar de Verenigde Staten te reizen. Koppens nam uiteindelijk afgelopen november zelf een kijkje bij de Lego Factory Adventure Ride en was onder de indruk. „Van iedere bezoeker die aan deze rit begint, wordt een foto gemaakt. Een aantal specifieke kenmerken, zoals bril en kleur van het haar en kleding wordt verwerkt in een soort van minifiguurtje dat in de attractie is terug te zien. Vooral kinderen ervaren dat persoonlijke aspect als fantastisch. Ze maken als het waren een rit door de echte Legofabriek en spelen tijdens het productieproces zelf een belangrijke rol.”

Unieke beleving

ETF ontwikkelde en produceerde dus de speciale voertuigen voor deze attractie. Een noviteit volgens Koppens. „Het zijn geen traditionele attractievoertuigen die over een rails rijden, maar een uiterst moderne luxe uitvoering waarbij het mogelijk is zowel voor- als achteruit te gaan, maar ook om driedimensionale bewegingen te maken. Dat zorgt voor een heel unieke beleving en de nominatie door het publiek van USA Today maakt wel duidelijk dat ze deze attractie bijzonder waarderen.” Voor Koppens was het belangrijk om de voertuigen met eigen ogen te beoordelen. „Ik heb zelf dit hele project verkocht, maar een optimale kritische beoordeling kun je pas geven op het moment dat een attractie in bedrijf is. Iedereen kan leren van eventuele fouten of aspecten die gewoon beter - dan wel anders - kunnen. Een productontwikkeling staat nooit stil.”

Het succes van deze attractie bij Legoland New York heeft er in ieder geval toe geleid dat er al een vervolgopdracht voor ETF is in Zuid-Korea. „Ben je eenmaal bij een grote speler als Legoland binnen en het product slaat aan, dan openen zich vanzelf meer deuren.”