Netherlands

Fransen verwachten stevige gesprekken over toekomst Air France-KLM

De toekomst van luchtvaartcombinatie Air France-KLM wordt komende tijd danig op de proef gesteld.

Nederland en Frankrijk buigen zich als grootste aandeelhouders over extra steun om de maatschappij door de crisis te helpen. De Franse minister van Vervoer Jean-Baptiste Djebbari verwacht stevige gesprekken.

De besprekingen zullen fundamentele vragen oproepen over de structuur van het luchtvaartconcern dat wordt gesteund door twee landen, zei Djebbari. De regeringen hebben eerder dit jaar 10,4 miljard euro steun toegezegd om de luchtvaartmaatschappij overeind te houden. Waarschijnlijk is meer geld nodig om het voortbestaan van Air France-KLM te garanderen. Djebbari zet hardop vraagtekens bij de eerlijke verdeling van de lasten en de lusten.

Nederlandse Staat

Minister Wopke Hoekstra (Financiën) laat weten het gesprek over de toekomst van de luchtvaartgroep binnenskamers te willen voeren, niet via de pers. Of de Nederlandse Staat bereid is mee te betalen aan een kapitaalverhoging „hangt af van het verzoek, de situatie en de voorwaarden”, zegt hij. „We zullen te zijner tijd bezien of we opnieuw meedoen.”

De coronacrisis heeft de toch al wankele relatie tussen de twee grootste aandeelhouders van Air France-KLM nog meer onder druk gezet. Door de ineenstorting van het luchtverkeer en de daaruit voortvloeiende verliezen bij de luchtvaartmaatschappij moeten Frankrijk en Nederland op zoek naar een manier om samen te werken aan een mogelijke kapitaalinjectie.

Geheim

In februari 2019 kwam de Nederlandse regering met het verrassende besluit dat zij in het geheim een belang van 14 procent in Air France-KLM had vergaard. Dat belang was gelijk aan het belang van Frankrijk in het concern. Doel was onder meer om de toekomst van KLM en thuisbasis Schiphol te garanderen. De investering zorgde voor gefronste wenkbrauwen in Parijs.

Volgens topman Ben Smith van Air France-KLM lopen er gesprekken met Parijs en Den Haag over verdere steun. Het huidige steunpakket is naar verwachting net aan genoeg om het een jaar uit te zingen. De luchtvaartcombinatie, die vrijdag de boeken opent, waarschuwde al voor verdere verliezen in de tweede jaarhelft van 2020.

Voorwaarden

Volgens Djebbari moet in de onderhandelingen goed gekeken worden naar de rol van de staten en de kapitaalbehoefte binnen de nieuwe strategie. Ook naar de voorwaarden voor de steun. „De steun van de Franse Staat voor de luchtvaartmaatschappij zal niet afnemen, zelfs niet als het herstel van de luchtvaart slechts geleidelijk komt”, zei Djebbari.

Zijn collega Bruno Le Maire beloofde eerder het voortbestaan van Air France te garanderen. Minister Hoekstra noemde het niet vanzelfsprekend dat de luchtvaartmaatschappij de crisis overleeft. Nederland deed er ook langer over om tot een akkoord te komen over een steunpakket van 3,4 miljard euro. De vraag die rest is hoeveel extra steun er nodig is en of Nederland daaraan zal meedoen.

Football news:

Neymar over hereniging met Messi: volgend jaar moeten we het doen
Scott Micromini: ik hoop dat Manchester United Leipzig zal winnen en de middenvelder Manchester United Scott Micromini de kansen van Manchester United inschat om in aanmerking te komen voor de knock-outfasen van de Champions League
Lampard over de vraag of Giroud in de Premier League zal beginnen: we zullen zien. Forward scoorde 4 doelpunten voor Sevilla
Lucescu na 0:3 met Juve: Dynamo is aan het leren, het krijgen van ervaring en moet gaan naar de Eurovesna
Je kunt niet half zwanger zijn en de Play-offs half halen. Tuchel op PSG ' s kansen in de Champions League
Barcelona eerste ooit Champions League penalty schop in 5 opeenvolgende rondes
Bijna zwanger betekent niet zwanger. Dit is Tuchel 's metafoor over PSG' s kansen voor de Champions League play-offs: we leggen uit hoe ze zich aanpassen aan Manchester United en RB