Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Europees netwerk van laadpalen is een grote uitdaging

Volgens het plan moeten er naast laadmogelijkheden voor personenauto's ook elke 120 kilometer een punt zijn voor vrachtwagens. En elke 200 kilometer zou een waterstoftankstation moeten verschijnen. De vraag is echter of dit uitvoerbaar is.

Tekst gaat verder onder de tweet

Het elektriciteitsnetwerk is nu al overvol en bedrijven hebben daar al last van. Maar deze discussie staat wat betreft Roland Ferwerda los van het doel. 'We hebben een ambitie en een visie. Dat betekent dat we met het net aan de slag moeten', aldus de directeur van het Nationaal Kennisplatform laadinfrastructuur.

‘We moeten ook van het gas af. Dit vergt een integrale aanpak’
Roland Ferwerda, directeur Nationaal Kennisplatform laadinfrastructuur

Daarnaast is het volle elektriciteitsnet niet alleen een probleem voor de elektrische auto, maar voor de gehele energietransitie. 'We moeten ook van het gas af. Dit vergt een integrale aanpak', zegt Ferwerda.

Lees ook | Europees Parlement: Aantal laadpalen in 2030 flink omhoog

Volgens Stijn de Groen, Lead Automative en Mobility bij KPMG, is de wens van het Europees Parlement wel iets wat de sector nodig heeft. Maar ook hij ziet de problemen. 'Het is goed dat er stappen worden gezet naar een Europees dekkend laadnetwerk. Maar we zien ook dat autobouwers, energiemaatschappijen en providers van laadinfrastructuur zich zorgen maken.' Zo gaan de kosten voor het maken van een elektrische auto omhoog, bijvoorbeeld als het gaat om de batterijen voor de auto. 'Het omslagpunt om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken ligt eerder verder weg dan dat het dichterbij komt. Zeker zonder overheidssubsidie.'

‘Als je nu met een elektrische auto door Europa reist, dan heb je heel veel laadpasjes nodig’
Stijn de Groen, Lead Automative en Mobility bij KPMG

Drukte

Naast het volle netwerk, zullen ook de laadpunten te maken krijgen met drukte. 'Deze verzorgingsplaatsen zullen heel belangrijk worden', zegt Ferwerda. Want ook vrachtwagens zullen hier gebruik van willen maken, en zullen er ook willen overnachten. Los daarvan zijn er steeds meer leveranciers van laadpunten op de markt. 'Mercedes-Benz wil laadpunten plaatsen, naast bedrijven als Ionity, Fastned en Shell. Hoe gaan we dat allemaal regelen? Het is dure grond, en als we ongeorganiseerd overal laadpalen gaan plaatsen, krijgen we kapitaalvernietiging. Dit moeten we slim doen', denkt Ferwerda.

Lees ook | Dit zijn de zes goedkoopste elektrische auto's van dit moment

Los van deze praktische problemen, zien De Groen en Ferwerda wel dat het plan van het Europees Parlement een duw in de rug kan zijn voor consumenten om toch een elektrische auto aan te schaffen. 'Dit gaat mensen over de streep trekken.' Want naast de hoeveelheid laadpunten moet de toegankelijkheid ook makkelijker worden. Nu zijn vaak nog meerdere pasjes nodig om te kunnen laden. 'Als je nu met een elektrische auto door Europa reist, dan zal je veel pasjes moeten hebben en die heb je ook echt allemaal nodig. Daar moet een einde aan komen door bijvoorbeeld met een pinpas of een creditcard een betaling te kunnen doen. Zoals dat ook kan bij tanken.'

Laden is niet tanken

Maar volgens Ferwerda moet laden niet met tanken worden vergeleken. 'Het mooie van laden is dat je niet hoeft te wachten, als je het tenminste slim doet. Je laadt als je slaapt, terwijl je werkt, als je bij iemand op bezoek bent.' Wat dat betreft is het van belang dat vooral de dichtheid van het netwerk wordt verbeterd, zowel wat betreft personen- als vrachtvervoer, denkt Ferwerda. 'Het gros van de mensen gaat niet snelladen als het niet hoeft. Het is een ook stuk duurder.'

Het Europees Parlement wil dat Europese snelwegen in 2030 elke 60 kilometer een laadpaal hebben.
Het Europees Parlement wil dat Europese snelwegen in 2030 elke 60 kilometer een laadpaal hebben. (Unsplash)