Netherlands
This article was added by the user Maverick Phillips. TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Emerce Fashion: ‘Inflatie heeft grootse impact’

Nieuws -

De online fashionindustrie is een databusiness geworden en kan niet meer zonder geraffineerde tools. Juist nu inflatie in de dubbele cijfers loopt, kunnen merken niet anders dan datahulp inschakelen.

“Je wil weten wat je concurrenten doen en hoe jouw bedrijf zich verhoudt ten opzichte van hen. Data stelt je in staat snel te reageren en gericht collecties te lanceren.”

Aan het woord is Siyana Gospodinova van techbedrijf Retviews. Zij is daar marktanalist en schetst welke externe dynamieken de modemarkt nu bepalen. “Inflatie heeft grote impact. Dat komt door de oorlog, problemen in de bevoorrading en klimaatverandering. Dat speelt allemaal mee” en die zijn nog lang niet verdwenen.

Gospodinova is samen met Jeroen DeWeer spreker in de nieuwe videoreeks die binnenkort verschijnt onder Emerce Fashion.

Er bestaan geen tools of trucs om de inflatie ongedaan te maken, maar Gospodinova vertelt wel hoe bedrijven ermee kunnen omgaan. Goed kijken naar de omringende wereld. Retviews ontwikkelde daartoe een geautomatiseerd benchmarkmiddel om real-time te zien hoe de mode-wereld zich ontwikkelt qua producten en prijzen. “Je ziet het als concurrenten de prijzen verhogen. Met die informatie bepaal je of en hoeveel je dat wilt volgen.”

Een te grote prijsverhoging leidt tot terugval in omzet. Niets doen levert verlies op. Met gerichte data kan de winkelier bepalen welk deel van het assortiment met hoeveel procent duurder gaat worden. Dan valt direct te berekenen wat dat met de winstgevendheid doet.

Jeroen DeWeer van het bedrijf Lectra, maker van Retviews, vertelt aan gespreksleider Ronald ter Voert: “Vroeger gebeurde deze benchmarking handmatig. Dan kun je nooit volledig, actueel en internationaal zijn. Onze AI checkt de fotografie van de kleding en leest de prijzen op sites en in nieuwsbrieven.” Die informatie wordt aan klanten via een database ontsloten.

Gospodinova: “Merken die nu nog niet-digitaal zijn raken achter.”

*) Na registratie zijn alle negen presentaties en interviews op Emerce Fashion gratis te bekijken. Een video duurt gemiddeld tussen de twintig en dertig minuten en zit vol actuele marktinzichten.