Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Emerce B2B Digital: ‘Creëer een waardenetwerk’

Nieuws -

Wil je iets weten over de voeding, opvoeding, verzorging of het gedrag van je hond of kat? Het Prins CareTeam staat voor je klaar. Dierenartsen, paraveterinairen, voedingsdeskundigen en andere specialisten in dienst van groothandel Prins geven gratis advies en begeleiding op maat. ‘Het merendeel van de bellers is geen klant van Prins, 70 procent wordt dat wel na het advies’, vertelde commercieel directeur Marlou Mulders gisteren op Emerce B2B Digital in een zonovergoten Maarssen.

Bij B2B Digital denk je al gauw aan groothandels die hun voorraden online uitventen. Het is onmiskenbaar een trend. Stefan van Opstal van Tweakwise haalde nog maar eens een onderzoek van Gartner aan, dat voorspelt dat in 2025 80 procent van B2B online wordt afgehandeld. “Millennials willen geen vertegenwoordiger meer aan de telefoon, zij willen zelfbediening.”

Maar B2B is meer dan een webwinkel. Prins verkoopt vooralsnog niet rechtstreeks aan de consument, die wordt doorverwezen naar de detailhandel of online spelers als MedPets. Doelbewust, vanwege het onvermijdelijke kanaalconflict.

Maar het bedrijf heeft andere manieren om de consument aan zich te binden. Via kenniscentrum Edupet bijvoorbeeld, waar je kunt bijleren over dieren. Voor professionals zijn er opleidingen in Lelystad. Daar is ook een bezoekerscentrum gevestigd, waar het bedrijf graag toont dat onder gastvrijheid en passie voor dierenwelzijn wordt verstaan.

Dat idee van een gemeenschap bouwen rond je merk, iets dat Prins waardenetwerk noemt, vind je ook terug bij Bidfood, de online horeca groothandel met een assortiment van ruim 50.000 producten.

De digitale transformatie van Bidfood is vol in ontwikkeling. Via content platforms als Foodreporter en Foodyard brengt Bidfood mensen in gemeenschappen bij elkaar, vertelde Wieteke Lankhaar van Bidfood Nederland in Maarssen.

Food Reporter is het platform voor chefs, maîtres, sommeliers, pâtissiers en alle andere food professionals die inspiratie en kennis delen.

De groothandel zond begin dit jaar Radio Horeca uit vanuit Foodyard Amsterdam. Tijdens de uitzendingen kwamen medewerkers van Bidfood aan het woord en werden verhalen verteld over het horecavak. Verhalen met een lach, een traan en een grap.

Bidfood is ook de initiatiefnemer van het nieuwe horecaplatform ChapChap dat als doel heeft om de afhaal- en bezorgomzet te vergroten. Zonder hoge afdrachten, zonder winstoogmerk.

De dag begon met een presentatie van de twintigers van Kozijnshop.nl. Die werkten bij een timmerfabriek waarvan de omzet als gevolg van de kredietcrisis sterk was gedaald. Digitale tools en lange termijn partnerships met regionale aannemers zorgen ervoor dat de consument zelf kozijnen kan bestellen en een aannemer kan selecteren om de installatie te verzorgen.  “Wij zitten daar niet tussen en verdienen er ook niet aan.”

In twee jaar steeg de omzet naar 5 miljoen euro. Inmiddels is wandshop gelanceerd voor de levering van prefab houtskeletbouw elementen. Op maat door heel Nederland.

Foto’s: Peter Boer