Netherlands
This article was added by the user Dylan Davies. TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

DPG Media en boekenuitgevers komen met audio-streamingdienst Fluister

© Hollandse Hoogte / EyeEmMobile

De uitgeverijen Singel, VBK, WPG, boekhandel Libris, V-Ventures en DPG Media lanceren halverwege juni een nieuwe streamingdienst voor (audio)boeken en exclusieve podcasts. De dienst, Fluister, past in een trend waarin podcasts steeds vaker exclusief bij één platform te vinden zijn.

De uitgevers willen Fluister uniek maken ten opzichte van andere audio-streamingdiensten. Zo kunnen luisteraars onder andere auteurs en journalisten ‘volgen’ op het platform. Auteurs en journalisten krijgen een eigen pagina waarop ze mensen kunnen adviseren over bepaalde keuzes. Hierdoor is er meer interactie tussen luisteraars en makers.

Exclusieve podcasts
Met de komst van Fluiter zullen er nieuwe podcasts komen die alleen te luisteren zijn achter een betaalmuur. “In de wereld van de podcasts was er al langere tijd sprake dat dit er aan zat te komen”, aldus Elger van der Wel, producent van meerdere podcasts, waaronder Trust Nobody en De Telekids Generatie.

Volgens Van der Wel is de stap naar een organisatie in sommige situaties begrijpelijk. Er zijn podcasts die genoeg geld binnen halen met donaties van luisteraars en advertenties. Dit geldt echter lang niet voor ze allemaal. Om rond te komen is het voor sommige podcasts dan ook handiger om over te stappen naar een bedrijf. Echter levert dit wel een deuk op in het aantal luisteraars. Sommige luisteraars haken af aangezien de podcast die ze beluisteren dan betaald wordt, en dat hebben zij er dan niet voor over.

“Voor veel mensen is het wennen dat steeds meer podcasts onderdeel worden van een abonnement, maar als we een vergelijking maken met films op streamingdiensten als Netflix en HBO Max zijn we dat er veel gelijkenissen zijn”, aldus Van der Wel. Zo is het aanbod bij beiden behoorlijk versplinterd. Films, en steeds vaker podcasts, zijn geen onderdeel van één platform. Hierdoor zou een luisteraar wellicht meerdere abonnementen moeten afsluiten om zijn of haar podcasts te luisteren. 

Volgens Van der Wel gaan we langzaam naar een milieu waarin het aanbod van podcasts enorm divers is. Sommigen zullen wel achter een betaalmuur zitten, terwijl andere podcasts het van donaties doen of onderdeel zijn van een commercieel bedrijf.