Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Dassen bij spoor Esch mogen worden weggehaald, nog een week geen treinen

ProRail start vrijdagochtend met herstelwerkzaamheden aan het spoor bij Esch. Donderdagavond verleende de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een ontheffing om te gaan graven. Als alles goed gaat, kunnen er eind volgende week weer treinen rijden, zo spreekt de spoorbeheerder de verwachting uit.

Dit weekend wordt dit duidelijk, want dan zal uit graafwerk duidelijk worden hoe groot de dassenburcht onder het spoor is en kan ProRail bepalen hoe lang herstel zal duren, zo meldde ze donderdag rond middernacht op haar site.

Meerdere dassen hebben tunnels onder de rails bij Esch gegraven. Het spoor kan hierdoor verzakken,. Daarom rijden er al sinds dinsdag geen treinen meer tussen Boxtel en Den Bosch. De ontheffing van de RVO om te gaan graven was nodig omdat de das een beschermd dier is.

Graafwerkzaamheden starten bij eerste daglicht
Omdat er dassen in het spel zijn, mogen de werkzaamheden alleen overdag plaatsvinden. Dassen zijn namelijk vooral nachtdieren.

Vrijdagochtend beginnen experts bij het eerste daglicht met het ontgraven van de dassenburchten. Vanaf de buitenkant van het talud wordt voorzichtig naar binnen toe gegraven. Als er dassen gevonden worden, worden die verdoofd en opgevangen. Dit gebeurt onder begeleiding van een dierenarts en een ecoloog.

Holen gevuld met zand
De graafploeg gaat door met de werkzaamheden tot zonsondergang. Zodra zeker is dat er geen dassen meer aanwezig zijn onder het spoor, worden de holen gevuld met zand. Daarna wordt het gegraven dassengat in het talud weer dichtgemaakt.

Zodra het spoor volledig hersteld is, plaatst ProRail ‘anti-graaf-gaas’ over de locatie. Dit moet toekomstig gegraaf van dassen daar tegengaan. Hierna wordt het herstelde spoor met een grondradar onderzocht. Hiermee kijkt de spoorbeheerder in de grond, zodat zeker is dat treinen weer veilig over het traject kunnen rijden.

Tot slot wordt een zaadmengsel gestrooid zodat er extra groen teruggroeit langs het spoor. Als het nodig is, wordt het spoor ook nog schoongemaakt. Daarna kan dienstregeling worden hervat.