De CoronaCheck-app die vanaf zaterdag dient als toegangsbewijs voor restaurants, bioscopen en evenementen, is zaterdagavond direct overbelast door grote drukte. Op allestoringen.nl komen veel meldingen binnen van mensen die geen QR-code te zien krijgen op hun app.

Het ministerie van Volksgezondheid erkent dat de app overbelast is. "Het is gewoon druk. Hij ligt er niet uit", benadrukt een woordvoerder tegen Hart van Nederland.

Daarnaast werd de app zaterdagavond getroffen door een ddos-aanval. Dat is een gerichte aanval die de server overvraagt. In combinatie met de grote drukte leidde dit ertoe dat veel mensen hun QR-code niet konden laden.

Om de QR-code te maken moet de app eenmalig verbinding maken met het internet. "Dat gebeurt nu veel tegelijk", aldus de woordvoerder. Volgens de woordvoerder waren de servers van de app wel opgeschaald om de grote drukte te kunnen verwerken.

Het ministerie adviseert om het later nog eens te proberen. Volgens de woordvoerder kan het even duren voordat de app weer naar behoren werkt. Mensen die nog op stap gaan kunnen de QR-code het best thuis downloaden. De code blijft daarna offline beschikbaar.

Koninklijke Horeca Nederland reageert teleurgesteld op het functioneren van de app. "In de zomer ging het ook al mis met apps die niet goed werken", verzucht voorzitter Robèr Willemsen. "Nu staan wéér overal lange rijen met ontevreden mensen. Op deze manier maakt de overheid het onze branche wel heel moeilijk."

Ook op sociale media regent het klachten en wordt de spot gedreven met de overheidsapp.